środa, 6 września 2017

Potrawka z bakłażana i pieczarek

Oswajanie bakłażana trwa ;) Z poprzedniego obiadu została mi połówka oraz resztka pieczarek, więc postanowiłam wykombinować jakiś łatwy "jednogarnkowiec" na kolację.

Składniki na 1 porcję:

* bakłażan - pół niedużej sztuki
* pieczarki - 4-5 sztuk
* cebula - kilka plasterków
* serek topiony - 2 trójkąciki
* przyprawy: pieprz czarny, czosnek, szczypta oregano
* opcjonalnie szczypiorek do posypania

Przygotowanie:

Cebulę kroimy w drobną kostkę, grzyby w cienkie półplasterki, bakłażana w kostkę. Wrzucamy do rondelka, podlewamy wodą i dusimy, aż wszystko zmięknie. Chochlą odławiamy mniej więcej 1/4- 1/3 warzyw, przekładamy do blendera i miksujemy na gładką masę, wrzucamy z powrotem do rondelka. Doprawiamy, mieszamy, dodajemy serki topione. Zmniejszamy ogień i gotujemy chwilę mieszając, aż serki się rozpuszczą i sos nabierze jednolitej konsystencji. Gotowe danie można posypać szczypiorkiem albo zielona cebulką, dobrze pasować też będzie świeże oregano.

brak

niedziela, 3 września 2017

Zielone curry z bakłażanem i bambusem

Kolejny eksperyment z wykorzystaniem zielonej pasty curry, tym razem z udziałem bakłażana. Smakowo takie połączenie jest niezłe, kolorystyka niestety pozostawia nieco do życzenia ;)

Składniki na 3 porcje:

* bakłażan - 1,5 niedużej sztuki
* marchew - 2 średnie sztuki
* pieczarki - 8-10 niedużych sztuk
* cebula czerwona - 1 średnia sztuka
* pędy bambusa - 1 puszka
* mleczko kokosowe - kartonik 250 ml
* zielona pasta curry - ok. 1,5 łyżeczki
* przyprawy: sos sojowy (niedużo), czosnek
* makaron Mie - 3 porcje (ok. 190 g suchego)

Przygotowanie:

Cebulę kroimy w krążki lub piórka, bakłażana i grzyby w cienkie plastry, marchew kroimy obieraczką do warzyw, bambusa odsączamy z zalewy. Cebulę wrzucamy na głęboką patelnię, podlewamy wodą i dusimy. Jak lekko zmięknie, dodajemy pozostałe warzywa i grzyby, dusimy chwilę, odparowujemy nadmiar wody i wlewamy mleczko kokosowe. Doprawiamy i dusimy aż całość zgęstnieje a warzywa zmiękną. Makaron zalewamy wrzątkiem na ok. 2 minuty, następnie lekko twardawy wrzucamy do sosu. Dusimy jeszcze kilka minut aż makaron "dojdzie", a wszystkie składniki ładnie się połączą.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

wtorek, 22 sierpnia 2017

Ziemniaczki Farmera 8

Młode ziemniaczki, szczególnie te całkiem małe, są tak urocze, że aż żal je obierać ze skórki :) Do przygotowania użyłam więc gotowanych w mundurkach i pokrojonych w łódeczki. Jest to chyba najbardziej żółta ze wszystkich wersji tej potrawy ;)

Składniki na 1 porcję:

* młode ziemniaczki - ok. 4 sztuki
* kukurydza z puszki - 3-4 łyżki
* seler - kilka cienkich plastrów
* papryka biała - ok. 1/3 sztuki
* olej kokosowy - 1,5 łyżki
* przyprawy: czosnek, ostra papryka, rozmaryn, oregano, szczypta soli
* ser do posypania

Przygotowanie:

Ziemniaki myjemy, a następnie gotujemy razem ze skórką, tak by pozostały lekko twardawe. Seler kroimy w trójkąty, paprykę w paseczki. Dusimy chwilę w rondelku, aż zmiękną. Kukurydzę odsączamy z zalewy (ja dodatkowo przepłukuję pod bieżącą wodą). Na dużej patelni rozgrzewamy olej i układamy ziemniaki pokrojone w łódeczki. Jak przyrumienią się z jednej strony, obracamy widelcem na drugą oraz dokładamy seler i paprykę. doprawiamy, delikatnie mieszamy i dodajemy kukurydzę. Jak warzywa ładnie się przyrumienią, przekładamy warstwami na talerz, przesypując startym serem.

brak zdjęcia

sobota, 12 sierpnia 2017

Zielone curry z bambusem i tofu

Pasta curry ma to do siebie, że jest bardzo wydajna - wystarczy odrobina, by nadać potrawie aromat. Kupiłam naprawdę mały słoiczek, a mimo to ciągle mam nadmiar ;) Jako że jestem wielką przeciwniczką marnowania jedzenia, co kilka dni sporządzam jakąś "chińszczyznę" z jej udziałem, żeby zdążyć zużyć cały słoiczek przed upływem terminu ważności.

Składniki na 3 porcje:

* brokuły - ok. 150 g
* kalafior - ok. 150 g
* fasolka szparagowa - ok. 150 g
* pędy bambusa - 1 puszka
* tofu naturalne - 1 opakowanie ok. 180 g
* mleczko kokosowe - 1 kartonik 250 ml
* ryż - 200 g suchego (2 zwykłe torebki)
* zielona pasta curry - ok. 1,5-2 łyżeczki
* przyprawy: czosnek, kolendra, szczypta kurkumy

Przygotowanie:

Brokuły i kalafior dzielimy na mniejsze różyczki (ja użyłam warzyw mrożonych), razem z fasolką wrzucamy na głęboką patelnię. Podlewamy niewielką ilością wody, rozmrażamy i dusimy aż warzywa zmiękną. W międzyczasie gotujemy ryż zgodnie z przepisem na opakowaniu. Do warzyw dodajemy pędy bambusa, chwilę dusimy, następnie wlewamy mleczko, dodajemy pastę, przyprawy oraz tofu pokrojone w kostkę. Mieszamy i podgrzewamy, aż sos zgęstnieje i wszystkie składniki się połączą. Moja pasta co prawda zawiera w składzie ryby, ale bez problemu można dostać w sklepach wersję wegańską, więc ten przepis również zaliczam do bezmięsnych ;)

brak zdjęcia

środa, 9 sierpnia 2017

Klopsiki ruskie z kozim sosem czosnkowym

Pierogi ruskie to jedne z moich ulubionych, obok szpinakowych. Jadam je jednak rzadko; sklepowe są z reguły kiepskiej jakości, a domowe to dla mnie już wyższa sztuka ;) A jakby tak zrobić pierogi, ale bez ciasta?...

Koziego nabiału spróbowałam kiedyś u koleżanki; w pierwszej chwili ten ser jakiś taki dziwny się wydawał, ale wkrótce sięgnęłam po dokładkę. Kozie produkty mają bardzo specyficzny posmak, który nie każdemu przypadnie do gustu. Mnie jednak bardzo szybko zasmakował, i coraz częściej sięgam po wyroby z koziego mleka. Tu do przygotowania sosu użyłam kozi jogurt, bardzo podkreślił posmak czosnku i miał niemal aksamitną konsystencję ;)

Składniki na 1 porcję:

* ziemniaki - ok. 3 nieduże sztuki
* twaróg - ok. 70 g
* cebula - ok. 1/3 sztuki
* jajko - ok. 1 sztuki
* panierka
* przyprawy: czosnek, pieprz czarny, szczypta soli
* mąka np. kukurydziana - ok. 1-2 łyżki
* tłuszcz do smażenia
Do podania:
* warzywa np. pomidor, kalafior

Składniki na sos:

* jogurt kozi - ok. 50 g
* czosnek suszony, cząber, oregano, pieprz czarny, szczypta cukru

Przygotowanie:

Cebulę kroimy w kostkę i przesmażamy na złoty kolor. Ziemniaki gotujemy, rozgniatamy i odkładamy do przestudzenia. W misce łączymy cebulę, ziemniaki i rozkruszony twaróg, doprawiamy, wyrabiamy coś na kształt ciasta. Masa jest dość wilgotna, dlatego lepiej dodać tez nieco mąki, lepiej ją zwiąże. Lepimy klopsiki, delikatnie panierujemy i smażymy na niedużym ogniu z obu stron (uwaga przy obracaniu, bo klopsy są delikatne). Podajemy z sosem oraz bukietem warzyw lub surówką. Ja użyłam nietypowych kolorystycznie warzyw, a mianowicie żółtego pomidora i zielony kalafior; bardzo dobrze będą pasować brokuły lub sałatka z kiszonej kapusty.
Przygotowanie sosu było w tym przypadku ekspresowe: wymieszanie przypraw z resztką koziego jogurtu i wstawienie na 20 minut do lodówki ;) Zazwyczaj używam sos robiony na bazie jogurtu greckiego (zwykłego) wymieszanego z majonezem.
Sos najlepiej podać w osobnym kubeczku; można też zrobić kilka sosów do wyboru, do "ruskich" nadaje się też ketchupowo-majonezowy.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

środa, 2 sierpnia 2017

Potrawka z kapusty włoskiej

Mama robiła na obiad gołąbki, i została Jej prawie 1/4 młodej kapusty włoskiej. Ja przygarnę praktycznie każde warzywo, więc kapustą od razu się zaopiekowałam. Bardzo lubię takie "jednogarnkowce" z kapusty; z makaronem albo ryżem na obiad, lub nieco lżejszą wersję z kromeczką pieczywa na kolację.

Składniki na 2 porcje:

* kapusta włoska - ok. 1/4 główki
* soczewica czerwona - 5-6 łyżek
* pomidory - 1 puszka (400 g)
* sos sojowy - ok. 2-3 łyżki
* przyprawy: czosnek, pieprz czarny, natka pietruszki
* olej kokosowy - 1 łyżka

Przygotowanie:

Kapustę kroimy w drobne paseczki, wrzucamy na głęboką patelnię, podlewamy wodą i dusimy chwilę, aż zacznie mięknąć. Pomidory miksujemy blenderem, wlewamy do kapusty oraz dodajemy przepłukana soczewicę. Dodajemy tłuszcz i dusimy, aż składniki się połączą a soczewica mocno zmięknie. Doprawiamy, dusimy jeszcze chwilę aż całość zgęstnieje. Dekorujemy listkiem pietruszki i podajemy na ciepło z chlebem.

brak zdjęcia

czwartek, 27 lipca 2017

Klopsiki z ryżu i soczewicy curry

Te klopsiki powstały jako forma zagospodarowania nadmiaru ryżu, który został z sałatki. Przetestowałam dwie wersje: doprawioną tradycyjnie oraz curry, ta druga zdecydowanie lepsza. Następnym razem muszę sypnąć więcej sezamu do panierki, bo bardzo fajnie komponuje się z curry.

Składniki na 1 porcję:

* ryż ugotowany - ok. 3 łyżki
* soczewica czerwona - ok. 2,5 łyżki suchej
* jajko - ok. 1/3 sztuki
* panierka + sezam
* przyprawy: czosnek, mieszanka curry, sól
* olej kokosowy - ok. 3/4 łyżki
Do podania:
* frytki - garść mrożonych
* cukinia -1 mała (ok. 200 g)

Przygotowanie:

Soczewicę płuczemy w zimnej wodzie, zalewamy i gotujemy kilka minut, aż zmięknie. Odcedzamy i odstawiamy na chwilę do ostygnięcia. Łączymy z ryżem, doprawiamy i zagniatamy na jednolitą masę. Jeśli będzie zbyt wodnista, dosypujemy trochę mąki; ryż ma silne właściwości klejące, więc raczej nie będzie takiej potrzeby. Zanurzamy w jajku, następnie w panierce - u mnie jak zwykle są to rozdrobnione płatki kukurydziane, tym razem dodałam trochę ziaren sezamu.
Cukinię myjemy, kroimy na plasterki trochę cieńsze niż 1 cm. Wrzucamy do rondelka lub na głęboką patelnię, podlewamy odrobiną wody i dusimy, aż zmięknie. W międzyczasie rozgrzewamy tłuszcz i obsmażamy klopsiki oraz przygotowujemy frytki (na patelni lub w piekarniku). Podajemy z frytkami i cukinią, cukinię można polać roztopionym masełkiem.

brak zdjęcia

brak zdjęcia