sobota, 25 listopada 2017

Spaghetti Bolognese z tofu

Próbowałam już Bolognese z kotlecikami sojowymi, teraz przyszedł czas na eksperyment z tofu. Pomysł podpatrzyłam w jakimś gotowym daniu, które widziałam w sklepie; jak się później okazało, taki zamiennik mięsa mielonego jest bardzo popularny w wegetariańskim świecie i szeroko rozpowszechniony na różnych blogach kulinarnych ;)

Składniki na 2 porcje:

* pomidory - 1 puszka
* cebula - 1 mała lub pół dużej
* tofu naturalne - 1 opakowanie ok. 150-180 g
* olej kokosowy - ok. 1,5 łyżki
* przyprawy: czosnek, pieprz czarny, bazylia, natka pietruszki, oregano
* makaron spaghetti - 150 g suchego
* ser twardy (typu parmezan lub podobny) - ok. 30-40 g

Przygotowanie:

Cebulę kroimy w kostkę lub w piórka, smażymy chwilę na oleju, dolewamy nieco wody i dusimy aż zmięknie. W międzyczasie stawiamy wodę na makaron i gotujemy go zgodnie z przepisem na opakowaniu. Jak cebula będzie miękka a większość wody odparuje, dodajemy pokruszone tofu, chwilę smażymy często mieszając, następnie wlewamy pomidory. Doprawiamy, dokładnie mieszamy i gotujemy na średnim ogniu aż sos zgęstnieje. Gotowy sos wykładamy na makaron i posypujemy serem. Rzadko używam twardego sera bo bardziej pasuje mi zwykły żółty, ale w tym daniu jego pikantny charakter dobrze uzupełnia się z łagodnym smakiem tofu.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

środa, 22 listopada 2017

Sałatka z rukolą i serem Bleu d'Auvergne

Bardzo lubię sery pleśniowe, zwłaszcza te z przerostem niebieskiej pleśni. Bleu d'Auvergne spróbowałam kiedyś z ciekawości; bardzo mi zasmakował, jest wyrazisty, słodkawo-kwaśny, i raczej z rodzaju tych silnie pachnących ;) Jest dość łatwo dostępny w sklepach; cenowo porównywalny jak nasz krajowy Lazur, no ale w smaku to niestety przepaść ;)
Rukolę znałam wcześniej z mixów sałat, ale pierwszy raz kupiłam ją solo. Resztę składników dobrałam z aktualnych zasobów lodówki; taka sałatka jest zdecydowanie do powtórzenia :)

Składniki na 1 porcję:

* rukola - 1 duża garść
* ogórek zielony - kawałek ok. 5 cm
* suszone pomidory w oleju - 3-4 sztuki
* oliwki czarne - ok. 8-10 sztuk
* ser Bleu d'Auvergne - ok. 40 g
* olej z suszonych pomidorów - 1-1,5 łyżeczki
* przyprawy: czosnek, pieprz czarny, bazylia

Przygotowanie:

Ogórek kroimy w ćwierćplasterki lub w kostkę, oliwki w plasterki lub na połówki, suszone pomidory dzielimy na mniejsze kawałki. umieszczamy w miseczce razem z rukolą, dodajemy pokrojony ser (mocno dojrzały sam się kruszy), doprawiamy i delikatnie mieszamy. Gotową sałatkę polewamy zalewą z suszonych pomidorów.

brak zdjęcia

wtorek, 14 listopada 2017

Ziemniaczki Farmera 9

Dzisiaj mała odmiana w moim tradycyjnym daniu, mianowicie zamiast naszego polskiego ziemniaka znalazł się w nim jego egzotyczny kuzyn - batat. Oprócz różnicy w smaku (ma wyraźnie słodką nutę), ziemniak ten wymaga też trochę innej obróbki. Szybciej się gotuje, a jego konsystencja bardziej przypomina miąższ dyni. Podczas smażenia ma tendencję do przywierania i szybszego przypalania się, więc trzeba uważać; natomiast jego walory smakowe rekompensują wszelkie niedogodności, łącznie z ceną ;)

Składniki na 1 porcję:

* batat - 1 nieduży (250-300 g)
* zielony kalafior - garść różyczek
* seler - nieduży kawałek
* kukurydza z puszki - ok. 3 łyżki
* zalewa z suszonych pomidorów - 1,5-2 łyżki
* przyprawy: czosnek, pieprz czarny, słodka papryka, oregano
* ser do posypania

Przygotowanie:

Po szczegóły przygotowania odsyłam do przepisu krok po kroku ze zdjęciami. Batata obieramy, kroimy na plasterki (a środek na półplasterki), gotujemy chwilę aż zmięknie. Seler kroimy na plasterki, kalafior dzielimy na mniejsze różyczki, gotujemy aż lekko zmiękną. Na patelni rozgrzewamy olej z suszonych pomidorów, kładziemy plasterki batata i ostrożnie smażymy. Obracamy na drugą stronę, dodajemy seler, kalafior i odsączoną kukurydzę z puszki, doprawiamy. Smażymy na niedużym ogniu, jak warzywa się przyrumienią, przekładamy na talerz i przesypujemy startym serem.

brak zdjęcia

sobota, 4 listopada 2017

Dynia z pieczarkami i sosem serowym

Tej jesieni króluje u mnie dynia makaronowa, bo mam do niej praktycznie nieograniczony dostęp. Wymyśliłam kolejną potrawę z jej udziałem- tym razem padło na pieczarki i wędzony ser. Do podania użyłam kaszy gryczanej; była to kolejna próba zaprzyjaźnienia się z wyrobami gryczanymi, no niestety w dalszym ciągu nie jest nam po drodze ;) Za to sosik do ponownego przetestowania, optymalnie będzie z ziemniakami.

Składniki na 3 porcje:

* dynia makaronowa - ok. 500-600 g
* pieczarki - 10-12 dużych sztuk
* cebula - 1 średnia sztuka
* serek topiony wędzony - 3 trójkąciki
* ser gouda wędzona - 3 plasterki (lub kawałek startego)
* olej kokosowy - ok. 1 łyżka
* przyprawy: czosnek, pieprz, ostra papryka, oregano, estragon
* kasza gryczana niepalona - 200 g suchej (2 woreczki)

Przygotowanie:

Cebulę kroimy w kostkę lub piórka, szklimy na oleju z dodatkiem wody. Jak zmięknie, dodajemy obraną dynię pokrojoną w kostkę oraz pieczarki pokrojone w plasterki. W międzyczasie gotujemy kaszę według przepisu na opakowaniu. Jak pieczarki puszczą wodę, a dynia zmięknie, odparowujemy nadmiar wody, zmniejszamy ogień, wrzucamy serki topione i rozpuszczamy je, często mieszając. Doprawiamy i dusimy, aż całość zgęstnieje. Podajemy z kaszą i posypujemy wędzonym serem - może być gouda wędzona, radamer , rolada ustrzycka lub każdy podobny.

brak zdjęcia

środa, 25 października 2017

Grillowany ser Halloumi z frytkami

Halloumi to rodzaj twardego sera produkowanego na Cyprze. Jest mocno słony, ma zwartą konsystencję i nie topi się, więc można go używać na grilla lub patelnię. Generalnie można go porównać do naszego polskiego oscypka, z tą różnicą, że nie posiada wędzonego posmaku i jest doprawiany miętą.
Miałam okazję próbować oryginalny Halloumi; pyszny, ale jego cena poza promocją jest masakryczna ;) Na szczęście, w niektórych sklepach można dostać jego tańszy odpowiednik, który w smaku różni się jedynie nieznacznie. Ten poniżej to właśnie taka podróbka, w wersji z ziołami śródziemnomorskimi; przyrządza się go dokładnie tak samo jak prawdziwy ;)

Składniki na 1 porcję:

* ser Halloumi - ok. 100 g
* frytki - ok. 150 g mrożonych
* dowolne warzywa, np. pomidor

Przygotowanie:

Ser kroimy na plastry lub mniejsze kawałki, układamy na patelni i grillujemy bez dodatku tłuszczu. Ser najpierw "puści sok", który musimy odparować; następnie zmniejszamy ogień pod patelnią i grillujemy serki z obu stron. Smaży się dość łatwo, nie przywiera do patelni i nie wymaga dodatku tłuszczu. W międzyczasie przygotowujemy frytki: rozmrażamy, a następnie podpiekamy na drugiej patelni (mniej więcej tyle samo czasu, co smaży się ser). Gotowy ser i frytki wykładamy na talerz, podajemy z warzywami; mnie najbardziej pasuje do takiego zestawu dojrzały pomidor.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

środa, 18 października 2017

Zielona sałatka z ziarnami

Zieleni na talerzu nigdy za wiele ;) Brokuły mogę jeść praktycznie pod każdą postacią, zwłaszcza w połączeniu z serem. Tutaj nowością jest wieloziarnista posypka; skorzystałam z gotowej mieszanki, ale taki miks można bez problemu skomponować samemu.

Składniki na 1 porcję:

* brokuły - ok. 150-200 g
* groszek zielony z puszki - ok. 4 łyżki
* ser typu lazur - ok. 40 g
* mix ziaren - 2 duże łyżki
* przyprawy: czosnek, pieprz czarny, bazylia

Przygotowanie:

Brokuł dzielimy na mniejsze różyczki i gotujemy kilka minut, tak by pozostał chrupiący. Groszek odsączamy z zalewy i przepłukujemy na sitku pod bieżącą wodą. Ser kroimy w kostkę. Wszystkie składniki przekładamy do miseczki, doprawiamy i mieszamy. Posypujemy ziarnami- mój miks zawiera pestki dyni, słonecznik, czarny oraz biały sezam. Taka posypka daje fajny efekt kolorystyczny, wzbogaca sałatkę o witaminy i minerały i świetnie podkreśla smak warzyw i sera.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

piątek, 13 października 2017

Spaghetti z brokułami i gorgonzolą

Festiwal gorgonzoli trwa, następne w kolejce były brokuły. Początkowo chciałam przyrządzić je z ryżem, ale przyszła mi ochota na pełnoziarniste spaghetti, zwłaszcza że już dawno takiego klasycznego makaronu nie jadłam. Polecam takie połączenie, bo przewyższa nawet mój dotychczasowy nr 1, czyli wersję z serem feta ;)

Składniki na 1 porcję:

* brokuły - ok. 200 g
* suszone pomidory (suche) - 3 sztuki
* jogurt grecki - 2 duże łyżki
* przyprawy: czosnek, pieprz czarny, bazylia
* ser gorgonzola - ok. 50 g
* makaron spaghetti - ok. 70 g suchego

Przygotowanie:

Brokuły dzielimy na mniejsze różyczki, wrzucamy do rondelka, podlewamy niewielką ilością wody i dusimy aż lekko zmiękną. Makaron gotujemy według przepisu na opakowaniu. Brokuły zdejmujemy z ognia, oddzielamy ok. połowę mniejszych różyczek, resztę miksujemy blenderem na gładka masę i wlewamy z powrotem do rondelka. Dodajemy trochę wody oraz suszone pomidory pokrojone w kostkę; dusimy chwilę aż pomidory namokną. Dodajemy jogurt, doprawiamy i jeszcze chwilę dusimy, aż sos zgęstnieje. Wykładamy na ugotowany makaron, na wierzch dajemy kawałki gorgonzoli i mieszamy aż ser się stopi tworząc kremowy sos.

brak zdjęcia