środa, 25 października 2017

Grillowany ser Halloumi z frytkami

Halloumi to rodzaj twardego sera produkowanego na Cyprze. Jest mocno słony, ma zwartą konsystencję i nie topi się, więc można go używać na grilla lub patelnię. Generalnie można go porównać do naszego polskiego oscypka, z tą różnicą, że nie posiada wędzonego posmaku i jest doprawiany miętą.
Miałam okazję próbować oryginalny Halloumi; pyszny, ale jego cena poza promocją jest masakryczna ;) Na szczęście, w niektórych sklepach można dostać jego tańszy odpowiednik, który w smaku różni się jedynie nieznacznie. Ten poniżej to właśnie taka podróbka, w wersji z ziołami śródziemnomorskimi; przyrządza się go dokładnie tak samo jak prawdziwy ;)

Składniki na 1 porcję:

* ser Halloumi - ok. 100 g
* frytki - ok. 150 g mrożonych
* dowolne warzywa, np. pomidor

Przygotowanie:

Ser kroimy na plastry lub mniejsze kawałki, układamy na patelni i grillujemy bez dodatku tłuszczu. Ser najpierw "puści sok", który musimy odparować; następnie zmniejszamy ogień pod patelnią i grillujemy serki z obu stron. Smaży się dość łatwo, nie przywiera do patelni i nie wymaga dodatku tłuszczu. W międzyczasie przygotowujemy frytki: rozmrażamy, a następnie podpiekamy na drugiej patelni (mniej więcej tyle samo czasu, co smaży się ser). Gotowy ser i frytki wykładamy na talerz, podajemy z warzywami; mnie najbardziej pasuje do takiego zestawu dojrzały pomidor.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

środa, 18 października 2017

Zielona sałatka z ziarnami

Zieleni na talerzu nigdy za wiele ;) Brokuły mogę jeść praktycznie pod każdą postacią, zwłaszcza w połączeniu z serem. Tutaj nowością jest wieloziarnista posypka; skorzystałam z gotowej mieszanki, ale taki miks można bez problemu skomponować samemu.

Składniki na 1 porcję:

* brokuły - ok. 150-200 g
* groszek zielony z puszki - ok. 4 łyżki
* ser typu lazur - ok. 40 g
* mix ziaren - 2 duże łyżki
* przyprawy: czosnek, pieprz czarny, bazylia

Przygotowanie:

Brokuł dzielimy na mniejsze różyczki i gotujemy kilka minut, tak by pozostał chrupiący. Groszek odsączamy z zalewy i przepłukujemy na sitku pod bieżącą wodą. Ser kroimy w kostkę. Wszystkie składniki przekładamy do miseczki, doprawiamy i mieszamy. Posypujemy ziarnami- mój miks zawiera pestki dyni, słonecznik, czarny oraz biały sezam. Taka posypka daje fajny efekt kolorystyczny, wzbogaca sałatkę o witaminy i minerały i świetnie podkreśla smak warzyw i sera.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

piątek, 13 października 2017

Spaghetti z brokułami i gorgonzolą

Festiwal gorgonzoli trwa, następne w kolejce były brokuły. Początkowo chciałam przyrządzić je z ryżem, ale przyszła mi ochota na pełnoziarniste spaghetti, zwłaszcza że już dawno takiego klasycznego makaronu nie jadłam. Polecam takie połączenie, bo przewyższa nawet mój dotychczasowy nr 1, czyli wersję z serem feta ;)

Składniki na 1 porcję:

* brokuły - ok. 200 g
* suszone pomidory (suche) - 3 sztuki
* jogurt grecki - 2 duże łyżki
* przyprawy: czosnek, pieprz czarny, bazylia
* ser gorgonzola - ok. 50 g
* makaron spaghetti - ok. 70 g suchego

Przygotowanie:

Brokuły dzielimy na mniejsze różyczki, wrzucamy do rondelka, podlewamy niewielką ilością wody i dusimy aż lekko zmiękną. Makaron gotujemy według przepisu na opakowaniu. Brokuły zdejmujemy z ognia, oddzielamy ok. połowę mniejszych różyczek, resztę miksujemy blenderem na gładka masę i wlewamy z powrotem do rondelka. Dodajemy trochę wody oraz suszone pomidory pokrojone w kostkę; dusimy chwilę aż pomidory namokną. Dodajemy jogurt, doprawiamy i jeszcze chwilę dusimy, aż sos zgęstnieje. Wykładamy na ugotowany makaron, na wierzch dajemy kawałki gorgonzoli i mieszamy aż ser się stopi tworząc kremowy sos.

brak zdjęcia

czwartek, 12 października 2017

Ryż z pieczarkami i gorgonzolą

Wielbię wszelkiego rodzaju sery pleśniowe, ale gorgonzoli nie miałam okazji jeszcze próbować. Jak trafiłam mocno przecenioną, to oczywistym było, że się skuszę. Serek bardzo przypadł mi do gustu, ma słodkawy, lekko gruszkowy posmak i fantastyczną konsystencję. Wykorzystałam w kilku wersjach jako składnik sosu do obiadu; każda z nich zdecydowanie do powtórzenia :)

Składniki na 1 porcję:

* pieczarki - ok. 200 g
* suszone pomidory (suche) - 3 sztuki
* jogurt grecki - 2 duże łyżki
* ser gorgonzola - kawałek ok. 50 g
* przyprawy: czosnek, pieprz czarny, oregano, bazylia
* ryż - ok. 60 g suchego

Przygotowanie:

Pieczarki kroimy w półplasterki, suszone pomidory w kostkę. Wrzucamy do rondelka, podlewamy niewielką ilością wody i dusimy. Ryż przygotowujemy według przepisu na opakowaniu. Jak pieczarki zmiękną i puszczą sok, odparowujemy nadmiar wody i dodajemy jogurt oraz przyprawy. Dusimy chwilę aż składniki się połączą. Gotowy sos wykładamy na ugotowany ryż, na wierzch kładziemy ser i dokładnie mieszamy. Gorgonzolę wystarczy pokroić na kilka kawałków, w kontakcie z gorącym sosem bardzo łatwo się rozpuszcza. Mój serek miał bodajże dwa dni do końca terminu przydatności, więc był tak mocno dojrzały że w ogóle nie trzeba było go kroć ;)

brak zdjęcia

poniedziałek, 9 października 2017

Curry z dynią i kalafiorem

To mój "pierwszy raz" z dynią makaronową, i muszę przyznać, że całkiem udany ;) Dynia makaronowa, jak sama nazwa wskazuje, ma jedną ciekawą właściwość: po upieczeniu w piekarniku jej miąższ można podzielić widelcem na nitki i wykorzystać jak makaron. Chętnie bym takiego wynalazku spróbowała, ale mam ograniczony dostęp do piekarnika; poza tym, jest to kompletnie nieopłacalne, nastawiać piec na kilkadziesiąt minut, żeby upiec mały kawałek dyni ;) Postanowiłam więc wykorzystać ją do przyrządzenia sosu do chińszczyzny. Trochę zaszalałam z przyprawami, przede wszystkim z chili, ale było warto ;)

Składniki na 3 porcje:

* dynia makaronowa - ok. 400 g
* mleczko kokosowe - 1 kartonik 250 ml
* kalafior - ok. 150 g
* marchew - 2 nieduże sztuki
* pędy bambusa - 1 puszka
* przyprawy: curry, garam masala, kolendra, czosnek, chili, cukier
* sos sojowy - ok. 3 łyżki
* makaron MIE lub podobny - ok. 190 g suchego

Przygotowanie:

Kalafior dzielimy na mniejsze różyczki, marchew kroimy w paseczki obieraczką do warzyw, bambusy odsączamy z zalewy. Warzywa wkładamy na głęboką patelnię, podlewamy wodą i odrobiną zalewy z bambusów, dusimy. Dynię obieramy, kroimy w niewielką kostkę i gotujemy w osobnym garnku. Jak dynia zmięknie, miksujemy ją blenderem razem z mleczkiem kokosowym na gładką masę, wlewamy na patelnię (warzywa powinny być chrupkie). Całość gotujemy na dość dużym ogniu aż sos zgęstnieje, dodajemy sos sojowy i doprawiamy. Makaron zalewamy wrzątkiem na ok. 2-3 minuty, odcedzamy i lekko twardawy wrzucamy do sosu. Dusimy jeszcze kilka minut aż makaron zmięknie a wszystkie składniki się połączą.

brak zdjęcia

poniedziałek, 2 października 2017

Sałatka z papryką i kiszonym ogórkiem

Druga z wersji kapuścianej sałatki, tym razem z wykorzystaniem kuchennych resztek. Kapusty starczyłoby jeszcze na trzecią, ale już nie byłam w stanie na nią patrzeć, więc te ostatnie liście poleciały... do zamrażalnika, oczywiście :)

Składniki na 1 porcję:

* kapusta pekińska - 3-4 liście
* papryka - 1/3 średniej sztuki
* ogórek kiszony lub konserwowy - 1 dość duża sztuka
* ser żółty - ok. 40 g
* przyprawy: czosnek, pieprz, oregano

Przygotowanie:

Kapustę kroimy w paseczki, paprykę w paseczki lub w kostkę, ogórka w półplasterki lub również w kostkę. Ser ścieramy na tarce lub kroimy w paseczki. Składniki przekładamy do miseczki, doprawiamy i mieszamy.

brak zdjęcia

czwartek, 28 września 2017

Sałatka z papryką i kukurydzą

Kapusta pekińska to jest mega wydajne warzywo. Jedna duża sztuka kupiona z przeznaczeniem obiadowym, wystarczyła dodatkowo na ciepłą kolację oraz dwa rodzaje sałatki.

Składniki na 1 porcję:

* kapusta pekińska - 3-4 liście
* papryka czerwona - 1/3 średniej sztuki
* kukurydza z puszki - 3 łyżki
* ser typu feta - ok. 50 g
* oliwa tłoczona na zimno - ok. 1 łyżeczka
* przyprawy: czosnek, pieprz, bazylia, oregano

Przygotowanie:

Kapustę kroimy w paseczki, paprykę w paseczki lub w kostkę. Kukurydzę odsączamy z zalewy, ser kroimy w kostkę. Wszystkie składniki przekładamy do miseczki, doprawiamy i delikatnie mieszamy. Polewamy oliwą i podajemy.

brak zdjęcia