sobota, 30 grudnia 2017

Sałatka z brokułami, papryką i ogórkiem

Zielono-czerwona sałatka, która powstała przy sprzątaniu lodówki ;) Przypadkowo dobrane warzywa w połączeniu z serem pleśniowym i suszonymi pomidorami dały bardzo smaczny efekt.

Składniki na 1 porcję:

* brokuły - ok. 150-200 g
* papryka czerwona - ok. 1/4 sztuki
* ogórek zielony - kawałek ok. 5 cm
* suszone pomidory w oleju - 3 sztuki
* oliwki czarne - 8-10 sztuk
* ser lazur - ok. 40 g
* przyprawy: czosnek, bazylia, oregano, pieprz czarny
* olej z suszonych pomidorów - 1 łyżeczka

Przygotowanie:

Brokuły dzielimy na mniejsze różyczki, gotujemy tak by pozostały lekko chrupiące, odstawiamy do wystudzenia. Ogórka kroimy w kostkę lub półplasterki, paprykę w paseczki, oliwki w plasterki lub na połówki, ser w kostkę. Wszystkie składniki przekładamy do miseczki, doprawiamy i mieszamy. Sałatkę przed podaniem polewamy odrobinąa zalewy z suszonych pomidorów.

brak zdjęcia

piątek, 22 grudnia 2017

Dyniowe curry z papryką i brokułami

Tegoroczna jesień przebiega u mnie orientalnie, a to za sprawą ogromnych zapasów dyni makaronowej. Dynia ta fantastycznie komponuje się z mleczkiem kokosowym i azjatyckimi przyprawami. Testuję różne kombinacje warzyw z ryżem lub makaronem, ten zestaw wyszedł bardzo kolorowo :)

Składniki na 3 porcje:

* dynia makaronowa - ok. 400 g
* mleczko kokosowe - 1 kartonik 250 ml
* brokuły - ok. 300 g
* marchew - 2 średnie sztuki
* papryka czerwona - 1 duża
* sos sojowy - 3-4 łyżki
* przyprawy: imbir, kolendra, czosnek, ostra papryka
* ryż - 200 g suchego
* kurkuma - do gotowania ryżu
* olej kokosowy - 1 łyżeczka

Przygotowanie:

Dynię obieramy, kroimy w kostkę i gotujemy do miękkości. Ryż gotujemy zgodnie z przepisem na opakowaniu, dodajemy trochę kurkumy dla uzyskania żółtego koloru. Brokuły dzielimy na mniejsze różyczki, paprykę kroimy w paseczki, marchew w plasterki. Warzywa dusimy na małym ogniu, aż lekko zmiękną, odparowujemy nadmiar wody. Ugotowaną dynię łączymy z mleczkiem kokosowym, miksujemy blenderem na gładki sos i wlewamy do warzyw. Doprawiamy, dusimy aż sos zgęstnieje i wykładamy na ugotowany ryż.

brak zdjęcia

środa, 13 grudnia 2017

Farfalle z sosem cebulowym i gorgonzolą

Nie wiem czemu, ale dość rzadko sięgam w kuchni po cebulę. Zazwyczaj przypomni mi się o niej, jak już kończę gotować ;) Wymyśliłam więc sos, składający się praktycznie z samej cebuli; raczej będzie to baza do dalszych eksperymentów, ale sam w sobie też wyszedł dość ciekawy. A na górę obowiązkowo gorgonzola; ten ser chyba nigdy mi się nie znudzi ;)

Składniki na 1 porcję:

* cebula - 2 średnie lub jedna bardzo duża
* jogurt grecki lub śmietana - 2 łyżki
* ser gorgonzola - 40-50 g
* przyprawy: czosnek, pieprz czarny, sól, szczypta cukru, dowolne zioła
* makaron farfalle - ok. 70 g suchego
* olej lub masło klarowane - 3/4 łyżeczki

Przygotowanie:

Cebule kroimy w drobną kostkę, chwilę podsmażamy na maśle lub oleju, następnie dodajemy wody i dusimy na małym ogniu. Makaron gotujemy według przepisu na opakowaniu. Jak cebula mocno zmięknie, przekładamy część do blendera, miksujemy a następnie wlewamy z powrotem do sosu. Doprawiamy -do cebuli dobrze będzie pasować zarówno oregano jak i rozmaryn, można dodać też szczyptę estragonu; dodajemy śmietanę i dusimy aż całość zgęstnieje. Wykładamy na ugotowany makaron i posypujemy serem pokrojonym w kostkę.

brak zdjęcia

sobota, 2 grudnia 2017

Dyniowy sos a'la Teriyaki

Zmiksowana dynia stanowi świetną bazę do przygotowania różnych sosów. Tym razem wykombinowałam na sposób japoński, doprawiając dynię w stylu sosu Teriyaki. Wspomniany sos w oryginale składa się (w uproszczeniu) z sosu sojowego, miodu oraz imbiru; często można spotkać też dodatek czosnku. Sos najczęściej używany jest jako marynata do mięs lub sos do sushi. Gęste sklepowe wersje są najczęściej zagęszczane mąką lub skrobią; u mnie rolę zagęszczacza oraz zarazem nośnika pełni dynia. Orientalny charakter dania uzupełniają pędy bambusa i ryż jaśminowy.

Składniki na 3 porcje:

* dynia makaronowa - ok. 400 g
* tofu naturalne - ok. 200 g
* brokuły - ok. 150 g
* fasolka szparagowa - ok. 100 g
* pędy bambusa - 1 puszka
* ryż - 200 g suchego
* sos sojowy - ok. 6-8 łyżek
* miód lub cukier trzcinowy, imbir, czosnek
* olej kokosowy - 1,5 łyżki

Przygotowanie:

Dynię obieramy, kroimy w kostkę i gotujemy do miękkości. W międzyczasie gotujemy ryż zgodnie z przepisem na opakowaniu. Brokuły, fasolę i odsączone pędy bambusa dusimy na niedużym ogniu z dodatkiem wody i oleju, jak zaczną mięknąć, dodajemy tofu pokrojone w kostkę. Dynię miksujemy blenderem na gładką masę, łączymy z sosem sojowym i przyprawami. Odparowujemy nadmiar wody z warzyw, wlewamy dyniowy sos, dokładnie mieszamy i dusimy chwilę na małym ogniu, aż składniki się połączą. W razie potrzeby doprawiamy, a następnie wykładamy na ugotowany ryż i podajemy.

brak zdjęcia

sobota, 25 listopada 2017

Spaghetti Bolognese z tofu

Próbowałam już Bolognese z kotlecikami sojowymi, teraz przyszedł czas na eksperyment z tofu. Pomysł podpatrzyłam w jakimś gotowym daniu, które widziałam w sklepie; jak się później okazało, taki zamiennik mięsa mielonego jest bardzo popularny w wegetariańskim świecie i szeroko rozpowszechniony na różnych blogach kulinarnych ;)

Składniki na 2 porcje:

* pomidory - 1 puszka
* cebula - 1 mała lub pół dużej
* tofu naturalne - 1 opakowanie ok. 150-180 g
* olej kokosowy - ok. 1,5 łyżki
* przyprawy: czosnek, pieprz czarny, bazylia, natka pietruszki, oregano
* makaron spaghetti - 150 g suchego
* ser twardy (typu parmezan lub podobny) - ok. 30-40 g

Przygotowanie:

Cebulę kroimy w kostkę lub w piórka, smażymy chwilę na oleju, dolewamy nieco wody i dusimy aż zmięknie. W międzyczasie stawiamy wodę na makaron i gotujemy go zgodnie z przepisem na opakowaniu. Jak cebula będzie miękka a większość wody odparuje, dodajemy pokruszone tofu, chwilę smażymy często mieszając, następnie wlewamy pomidory. Doprawiamy, dokładnie mieszamy i gotujemy na średnim ogniu aż sos zgęstnieje. Gotowy sos wykładamy na makaron i posypujemy serem. Rzadko używam twardego sera bo bardziej pasuje mi zwykły żółty, ale w tym daniu jego pikantny charakter dobrze uzupełnia się z łagodnym smakiem tofu.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

środa, 22 listopada 2017

Sałatka z rukolą i serem Bleu d'Auvergne

Bardzo lubię sery pleśniowe, zwłaszcza te z przerostem niebieskiej pleśni. Bleu d'Auvergne spróbowałam kiedyś z ciekawości; bardzo mi zasmakował, jest wyrazisty, słodkawo-kwaśny, i raczej z rodzaju tych silnie pachnących ;) Jest dość łatwo dostępny w sklepach; cenowo porównywalny jak nasz krajowy Lazur, no ale w smaku to niestety przepaść ;)
Rukolę znałam wcześniej z mixów sałat, ale pierwszy raz kupiłam ją solo. Resztę składników dobrałam z aktualnych zasobów lodówki; taka sałatka jest zdecydowanie do powtórzenia :)

Składniki na 1 porcję:

* rukola - 1 duża garść
* ogórek zielony - kawałek ok. 5 cm
* suszone pomidory w oleju - 3-4 sztuki
* oliwki czarne - ok. 8-10 sztuk
* ser Bleu d'Auvergne - ok. 40 g
* olej z suszonych pomidorów - 1-1,5 łyżeczki
* przyprawy: czosnek, pieprz czarny, bazylia

Przygotowanie:

Ogórek kroimy w ćwierćplasterki lub w kostkę, oliwki w plasterki lub na połówki, suszone pomidory dzielimy na mniejsze kawałki. umieszczamy w miseczce razem z rukolą, dodajemy pokrojony ser (mocno dojrzały sam się kruszy), doprawiamy i delikatnie mieszamy. Gotową sałatkę polewamy zalewą z suszonych pomidorów.

brak zdjęcia

wtorek, 14 listopada 2017

Ziemniaczki Farmera 9

Dzisiaj mała odmiana w moim tradycyjnym daniu, mianowicie zamiast naszego polskiego ziemniaka znalazł się w nim jego egzotyczny kuzyn - batat. Oprócz różnicy w smaku (ma wyraźnie słodką nutę), ziemniak ten wymaga też trochę innej obróbki. Szybciej się gotuje, a jego konsystencja bardziej przypomina miąższ dyni. Podczas smażenia ma tendencję do przywierania i szybszego przypalania się, więc trzeba uważać; natomiast jego walory smakowe rekompensują wszelkie niedogodności, łącznie z ceną ;)

Składniki na 1 porcję:

* batat - 1 nieduży (250-300 g)
* zielony kalafior - garść różyczek
* seler - nieduży kawałek
* kukurydza z puszki - ok. 3 łyżki
* zalewa z suszonych pomidorów - 1,5-2 łyżki
* przyprawy: czosnek, pieprz czarny, słodka papryka, oregano
* ser do posypania

Przygotowanie:

Po szczegóły przygotowania odsyłam do przepisu krok po kroku ze zdjęciami. Batata obieramy, kroimy na plasterki (a środek na półplasterki), gotujemy chwilę aż zmięknie. Seler kroimy na plasterki, kalafior dzielimy na mniejsze różyczki, gotujemy aż lekko zmiękną. Na patelni rozgrzewamy olej z suszonych pomidorów, kładziemy plasterki batata i ostrożnie smażymy. Obracamy na drugą stronę, dodajemy seler, kalafior i odsączoną kukurydzę z puszki, doprawiamy. Smażymy na niedużym ogniu, jak warzywa się przyrumienią, przekładamy na talerz i przesypujemy startym serem.

brak zdjęcia