sobota, 31 października 2015

Curry Ogóry

Kolejny pomysł na wykorzystanie ogórków na ciepło; takie połączenie smaków nie każdemu przypadnie do gustu, ale polecam wypróbować. Bardzo często przygotowuję taki obiad jak mi się spieszy, a akurat mam w lodówce nadmiar ogórków i niewykorzystane pieczarki. Całość prezentuje się bardzo kolorowo :)

brak zdjęcia

Składniki na 1 porcję:

* marchew - 1 nieduża sztuka
* papryka - ok. 40-50 g, najlepiej czerwona, ja akurat miałam zieloną
* cebula - ok. 1/3 niedużej sztuki
* pieczarki - 3-4 sztuki
* ogórek - 1 średni lub 2 małe
* sos sojowy - ok. 1-1,5 łyżki
* olej rzepakowy - ok. 1,5 łyżki
* przyprawy: czosnek, mieszanka curry, ostra papryka w proszku
* do podania makaron MIE - 1 porcja (ok. 60 g)

Przygotowanie:

Cały sekret tego typu potraw tkwi w odpowiednim ich smażeniu. Poszczególne składniki wymagają różnego czasu obróbki termicznej, więc trzeba dodawać je w odpowiedniej kolejności. Całość smażymy dość krótko, często mieszając. Wszystkie warzywa najlepiej pokroić jeszcze przed rozpoczęciem smażenia.
Zaczynamy od pokrojenia cebuli w paseczki lub dużą kostkę. Następnie marchew obieramy, oraz kroimy obieraczką do warzyw na cienkie paseczki. Wrzucamy na patelnię, podlewamy wodą i gotujemy ok. 4 minuty na dość dużym ogniu, aż większość wody odparuje.

brak zdjęcia

Sprawdzamy widelcem; jeśli marchewka lekko zmiękła, dodajemy pokrojoną w paseczki paprykę oraz pieczarki pokrojone w plasterki. Zmniejszamy ogień i całość smażymy dość często mieszając.

brak zdjęcia

Mniej więcej w tym momencie szykujemy makaron. MIE to rodzaj pszennego makaronu popularny w Azji, nie wymaga gotowania a jedynie zalania wrzątkiem na ok. 4-5 minut.

brak zdjęcia

Jak papryka lekko zmięknie a pieczarki nabiorą ciemniejszego koloru, dodajemy ogórki. Na patelni powinno być już bardzo niewiele wody; jeśli jest jej za dużo, zwiększamy na chwilę ogień i odparowujemy, często mieszając. Ogórki najlepiej pokroić obieraczką tak jak marchewkę, a miękki obrany środek - w niezbyt grube plasterki.

brak zdjęcia

Warzywa delikatnie mieszamy na patelni do momentu, aż ogórek zmięknie. Wyłączamy ogień, przesuwamy warzywa na jedną stronę patelni, na drugą wlewamy olej i dodajemy ugotowany makaron. Mieszamy, polewamy sosem sojowym, dodajemy przyprawy i wstawiamy jeszcze na ok. 2 minuty na średni ogień. Smażymy cały czas mieszając, w razie potrzeby dodajemy jeszcze trochę oleju. Danie jest gotowe, jak makaron zaczyna się lekko przypiekać.

brak zdjęcia

piątek, 30 października 2015

Sos pomidorowo-ogórkowy

Zastanawiałam się kiedyś, dlaczego nikt nie przyrządza ogórków na ciepło. Wiele razy słyszałam, że "to się nie da", "to będzie niedobre", "rozwali się" itp. W sumie warzywo jak każde inne, więc czemu by nie spróbować? ;)

Składniki na 1 porcję:

* pomidor - 3 dość duże sztuki
* ogórek zielony lub gruntowy - ok. 100 g
* cebula - ok. 1/3 średniej sztuki
* papryka zielona - kawałek ok. 40 g (można pominąć)
* olej rzepakowy - ok. 1 łyżka
* przyprawy: czosnek, pieprz, rozmaryn, oregano, szczypta soli
* ser żółty do posypania - ok. 30 g
* do podania ryż (60-70 g suchego)

Przygotowanie:

Cebulę kroimy w dość duże kawałki np. paseczki, pomidory kroimy w niedużą kostkę. Do rondelka wlewamy olej, wrzucamy warzywa i podlewamy niewielką ilością wody - nie za dużo, bo pomidory puszczą sok. Gotujemy na średnim ogniu często mieszając aż pomidory się lekko rozgotują. Dodajemy paprykę pokrojoną w cienkie paseczki i w dalszym ciągu gotujemy, często mieszając. Jak papryka zaczyna mięknąć, dodajemy pokrojone w kostkę ogórki i trochę zmniejszamy ogień. Jak ogórek "zwiędnie" (ok. 2 minuty), dodajemy przyprawy i jeszcze moment gotujemy, aż cały sos się ładnie zagęści. Podajemy z ugotowanym ryżem i posypane serem startym lub pokrojonym w drobną kostkę.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

czwartek, 29 października 2015

Zielone warzywa po tajsku z ryżem

Proste i smaczne danie, które robi się krócej niż gotuje ryż. Warzywa użyłam mrożone, a pomysł powstał z konieczności zagospodarowania reszty mleka kokosowego.

Składniki na 1 porcję:

* brokuły - ok. 100-150 g
* zielona fasolka szparagowa - ok. 80 g
* groszek zielony - ok. 4 łyżki
* cebula - ok. 1/3 średniej sztuki
* mleczko kokosowe - ok. 2-3 łyżki
* przyprawy: gałka muszkatołowa, czosnek, mieszanka curry, szczypta soli i pieprzu
* do podania: ryż ok. 60-70 g (suchej masy), można też użyć np. makaron ryżowy

Przygotowanie:

Cebulę kroimy w niezbyt drobną kostkę, wrzucamy do rondelka/ na niewielką patelnię, chwilę podsmażamy z dodatkiem wody. Jak trochę zmięknie, dorzucamy brokuły i fasolkę, chwilę gotujemy na małym ogniu i dorzucamy groszek. Warzywa powinny pozostać chrupiące, więc trzeba pilnować, aby się nie rozgotowały- wystarczy im ok. 5-6 minut na średnim ogniu. Odparowujemy nadmiar wody i dodajemy mleczko oraz przyprawy, mieszamy i dusimy ok. 2 minuty. W międzyczasie przygotowujemy ryż; jeśli został np. z poprzedniego dnia, można go podgrzać w kuchence mikrofalowej lub wrzucając do warzyw jednocześnie z mlekiem kokosowym.

brak zdjęcia

brak zdjęcia