niedziela, 22 listopada 2015

Sałatka z kapusty pekińskiej i kiszonych ogórków

Doświadczenie nauczyło mnie, że najciekawsze potrawy powstają przez przypadek. Ta sałatka była weekendową próbą wykorzystania kuchennych resztek, pozornie niezbyt do siebie pasujących. Moim zdaniem, wyszło całkiem ciekawe połączenie.

Składniki na 1 porcję:

* Kapusta pekińska - 2 duże lub 3 mniejsze liście
* ogórek kiszony lub konserwowy - 2 średnie sztuki
* kukurydza z puszki lub mrożona - ok. 4 łyżki
* oliwa tłoczona na zimno - ok. 1 łyżka
* przyprawy: suszony koperek (dużo), pieprz, opcjonalnie trochę czosnku

Przygotowanie:

Kapustę kroimy w niezbyt cienkie paseczki, ogórki kroimy w kostkę. Kukurydzę przepłukujemy na sicie (jeśli używamy mrożoną, przekładamy do szklanki lub małej miseczki i zalewamy gorącą wodą na ok. 2-3 minuty), warzywa mieszamy w miseczce, przyprawiamy a następnie polewamy oliwą.

brak zdjęcia

środa, 18 listopada 2015

Sałatka z czerwonej kapusty i fasoli

Kolejny wariant prostej i smacznej sałatki, tym razem całość utrzymana raczej w fioletowej kolorystyce ;)

Składniki na 1 porcję:

* czerwona kapusta - ok. 2-3 liście
* czerwona fasola z puszki - 4 łyżki
* ser typu feta - ok. 40-50 g
* słonecznik - 2-2,5 łyżki
* przyprawy: czosnek, pieprz, estragon, oregano

Przygotowanie:

Kapustę kroimy w paseczki, fasolę przepłukujemy na sicie, ser kroimy w kostkę. Układamy składniki w miseczce, przyprawiamy, delikatnie mieszamy i posypujemy ziarnami słonecznika.
Słonecznik można w prosty sposób uprażyć na suchej patelni lub w kuchence mikrofalowej, wtedy sałatka jest jeszcze bardziej chrupiąca.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

poniedziałek, 16 listopada 2015

Dynia ze szpinakiem i mleczkiem kokosowym

Potrawa bardzo podobna do tej, którą już opisywałam ; jednak zamiana śmietany na mleczko kokosowe różni je w smaku dość znacznie.

Składniki na 3 porcje:

* dynia Hokkaido - 1 mała (ok. 600 g)
* szpinak - 1 opakowanie 250 g
* cebula - 1 mała
* mleczko kokosowe - 1 mała puszka (ok. 8 łyżek)
* przyprawy: gałka muszkatołowa, curry (dużo), czosnek
* do podania: kasza jaglana (2 torebki)

Przygotowanie:

Dynię kroimy na pół, wydrążamy pestki. Cebulę i dynię kroimy w kostkę, wrzucamy na patelnię, podlewamy wodą i dusimy ok. 8-10 minut. Dodajemy szpinak, mieszamy i dusimy na małym ogniu ok, 5-6 minut, w międzyczasie gotujemy kaszę. Do warzyw dodajemy mleczko kokosowe i przyprawy, gotujemy na małym ogniu jakieś 3 minuty często mieszając. Łączymy z kaszą i gotowe :)

brak zdjęcia

brak zdjęcia

sobota, 14 listopada 2015

Kasza owsiana z warzywami i sosem

To był mój pierwszy kontakt z kaszą owsianą, i raczej nie ostatni. Kupiłam ją z ciekawości, bo była przeceniona; zaimprowizowałam z warzywami, śmietaną i przyprawami, wyszedł z tego całkiem smaczny obiad.

Składniki na 1 porcję:

* kasza owsiana - ok. 65 g (ok. 2/3 woreczka)
* fasolka szparagowa - 1 garść
* mix warzyw; u mnie mrożonka marchew + groszek + kukurydza - 1 garść
* kalafior - kilka małych różyczek
* śmietana 12 lub 18% - ok. 2-2,5 łyżki
* przyprawy: wędzona papryka, ostra papryka, pieprz, czosnek, opcjonalnie szczypta soli

Przygotowanie:

Kaszę gotujemy al dente - ma być lekko twardawa. Ja moją gotowałam o minutę dłużej niż napisali na opakowaniu, a mimo to była lekko niedogotowana. W tej potrawie nie stanowi to problemu, bo kasza będzie "dochodzić" w sosie ;)
W osobnym naczyniu w małej ilości wody gotujemy warzywa; jak lekko zmiękną, dodajemy śmietanę i przyprawy, gotujemy na małym ogniu często mieszając, aż sos zacznie gęstnieć. Dodajemy kaszę, i gotujemy jeszcze jakieś 3-4 minuty, aż wszystkie składniki ładnie się połączą.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

brak zdjęcia

środa, 11 listopada 2015

Frytki inaczej

Zwykle robię taki obiad, gdy mam ochotę na coś konkretnego i sycącego, a zarazem szybkiego i mało pracochłonnego. Zawsze mam kilka mrożonek warzywnych w lodówce, więc przygotowanie dania trwa zaledwie chwilę i jest banalnie proste.
Bo kto powiedział, że frytki to wyłącznie z rybą? ;)

Składniki:

* frytki - 1 duża garść (ok. 150-200g mrożonych)
* dowolne mrożone warzywa - ok. 2 garści; ja użyłam fasolkę szparagową oraz gotowy mix marchew-groszek-kukurydza
* olej rzepakowy - ok. 1-2 łyżki
* przyprawy: ostra papryka, czosnek, szczypta soli, dowolne zioła np. rozmaryn i oregano
* opcjonalnie żółty ser do posypania

Przygotowanie:

Zamrożone frytki wrzucamy na patelnię, podgrzewamy ok. 2 minuty, mieszamy, następnie dokładamy pozostałe warzywa. W zależności od potrzeb dodajemy trochę oleju. Na dobrej patelni wystarczy olej zawarty w frytkach, na tych gorszych trzeba trochę dodać, bo warzywa zaczną przywierać. Smażymy na niedużym ogniu co jakiś czas mieszając, pod koniec dodajemy przyprawy. Danie jest gotowe gdy frytki są lekko chrupiące, a warzywa ładnie się zrumienią (ok. 10-12 minut). Można posypać serem startym na tarce lub pokrojonym w drobną kostkę.

brak

brak

poniedziałek, 9 listopada 2015

Warzywa z soczewicą i ryżem 1

Kolorowy mix, który powstał podczas porządków w lodówce ;)

Składniki na 1 porcję:

* soczewica zielona - ok. 2-2,5 łyżki (suchej)
* marchew - ok. pół średniej sztuki
* seler - 1 plaster
* papryka czerwona - ok. 40 g
* cebula czerwona - ok. 1/3 średniej sztuki
* brokuł - kilka różyczek
* olej rzepakowy - ok. 1-1,5 łyżki
* przyprawy - granulowany czosnek, pieprz, ostra papryka, szczypta soli
* ryż do podania - ok. 60-70g (suchego)

Przygotowanie:

Najlepiej, kiedy wszystkie warzywa mamy już w stanie ugotowanym, wtedy wystarczy jedynie wrzucić na patelnię i doprawić ;)
Jednak, zaczynając od podstaw, najpierw kroimy: marchew w cienkie (ok. 2-3mm) plasterki, seler w paseczki lub trójkąty, paprykę i cebulę w paseczki, brokuł dzielimy na mniejsze różyczki. W garnku gotujemy wodę na ryż, w drugim mniejszym garnku gotujemy soczewicę. Nie wymaga ona namaczania, wystarczy ją dokładnie wypłukać, zalać zimną wodą i postawić na ogień, ok. 10-15 minut i jest gotowa. Ugotowaną trzeba odcedzić, żeby nie wchłonęła więcej wody i nie rozmiękła.
W tym samym czasie na patelnię wlewamy olej i trochę wody, wrzucamy marchew i cebulę, po chwili dorzucamy seler a następnie paprykę. Jak marchew lekko zmięknie, dorzucamy brokuły, smażymy na małym ogniu przez ok. 4-5 minut. Po tym czasie dorzucamy ugotowaną wcześniej soczewicę oraz dodajemy przyprawy. Smażymy jeszcze kilka minut aż warzywa ładnie się zrumienią, w międzyczasie ryż powinien się już ugotować. Na talerzu łączymy wszystkie składniki, w razie potrzeby doprawiamy, i obiad gotowy :)

brak zdjęcia

brak zdjęcia

niedziela, 8 listopada 2015

Sałatka z kalafiora i groszku

Tradycyjny kalafior jest podawany ze smażoną bułką tartą, i przez całe lata znałam tylko taką potrawę; czasami pojawiała się też zupa kalafiorowa, ale nie wspominam tego zbyt dobrze ;) A tymczasem z kalafiora można przygotować szereg rozmaitych potraw, komponować smaki, eksperymentować z przyprawami. Kalafior podgotowany al dente bardzo dobrze sprawdza się w sałatkach; poniżej przepis na jedną z moich ulubionych.

Składniki na 1 porcję:

* kalafior - ok. 150-200 g
* groszek z puszki - ok. 3-4 łyżki
* ser typu feta - ok. 40-50 g
* pestki dyni lub słonecznika - ok. 2-2,5 łyżki
* przyprawy: czosnek, pieprz, oregano, szczypta estragonu

Przygotowanie:

Kalafior lekko podgotować, tak żeby pozostał chrupiący, ostudzić i odsączyć z nadmiaru wody. Groszek przepłukać na sicie, ser pokroić w kostkę. Warzywa ułożyć w miseczce, następnie dodać ser i posypać przyprawami, wymieszać, posypać nasionami i jeszcze raz wymieszać. Gotowe :)

brak zdjęcia

brak zdjęcia

sobota, 7 listopada 2015

Sałatka z czerwonej kapusty i groszku

Kolorowa chrupiąca sałatka, bardzo łatwa w przygotowaniu. Bogactwo witamin i mikroelementów :)

Składniki na 1 porcję:

* czerwona kapusta - ok. 2-3 liście
* groszek z puszki - 4 łyżki
* ser typu feta - ok. 40-50 g
* nasiona dyni - 2-2,5 łyżki
* przyprawy: czosnek, pieprz, estragon, oregano

Przygotowanie:

Surową kapustę kroimy w cienkie paseczki lub ścieramy na tarce, groszek odsączamy z zalewy i przepłukujemy na sicie. Ser kroimy w kostkę. Warzywa układamy w miseczce, dodajemy ser i posypujemy przyprawami. Ser jest dobrym "nośnikiem" przypraw, więc równomiernie rozprowadzą się po sałatce. Mieszamy i posypujemy nasionami dyni. Warto zwrócić uwagę, skąd te nasiona dyni pochodzą, i w miarę możliwości unikać produktów chińskich. Nie ma co ukrywać, w Chinach nie przestrzega się żadnych norm ani praw, do tego dołóżmy zanieczyszczenie środowiska, więc walory takich pestek pozostają pod jednym wielkim znakiem zapytania. Ja używam polskich nasion, są trochę droższe, ale smak jest bez porównania ;)

brak zdjęcia

brak zdjęcia

środa, 4 listopada 2015

Korzenny gulasz z dyni

Pomysł powstał z konieczności zagospodarowania nadmiaru dyni, efekt przeszedł moje najśmielsze oczekiwania ;) Danie robi się szybko, jest smaczne i sycące, a korzenne zapachy przenikają całą kuchnię.

Składniki na 2 porcje:

* dynia Hokkaido - pół niedużej (ok. 300-350 g)
* marchew - 1 średnia
* cebula - pół średniej sztuki
* krojone pomidory - 1 puszka (lub ok. 6 świeżych, ale znacznie dłużej to trwa)
* jogurt grecki lub gęsta śmietana - ok. 4 łyżki
* przyprawy: czosnek, pieprz, curry, gałka muszkatołowa, cynamon, imbir, ostra papryka, szczypta soli
* do podania np. ryż

brak zdjęcia

Przygotowanie:

Dynię kroimy w kostkę, marchew w plasterki, cebulę w paseczki lub niezbyt drobną kostkę. Wrzucamy na patelnię, podlewamy wodą i gotujemy na średnim ogniu ok. 10 minut.

brak zdjęcia

Dodajemy pomidory razem z zalewą, zmniejszamy ogień, mieszamy i gotujemy jakieś 10-15 minut. W razie potrzeby dodajemy trochę wody.

brak zdjęcia

Jak wszystkie składniki ładnie zmiękną, dodajemy jogurt/śmietanę, przyprawiamy i jeszcze chwilę gotujemy. Łączymy z ryżem i podajemy :)

brak zdjęcia

poniedziałek, 2 listopada 2015

Dynia ze szpinakiem w sosie śmietanowym

Proste w przygotowaniu, a bardzo rozgrzewające, idealne na jesienny lub zimowy obiad.

brak zdjęcia

Składniki na 3 porcje:

* dynia Hokkaido - 1 mała (ok. 600 g)
* szpinak - 1 opakowanie 250 g
* cebula - 1 mała
* śmietana 18%- ok. 6-8 łyżek
* przyprawy: czosnek, pieprz, sól, gałka muszkatołowa, curry
* do podania: ryż lub kasza

brak zdjęcia

Przygotowanie:

Cebulę kroimy w niezbyt dużą kostkę, dynię kroimy na pół, łyżką wydrążamy wnętrze z pestkami. Pestki najlepiej włożyć do szklanki i wstawić do lodówki (w wolnej chwili można je oczyścić, uprażyć, a następnie skonsumować; wnętrzności dyni w stanie surowym bez problemu mogą stać w lodówce 3-4 dni).

brak zdjęcia

Kroimy dynię w kostkę, nie trzeba jej obierać ze skórki. Dynię i cebulę wrzucamy na głęboką patelnię, podlewamy wodą i dusimy aż dynia zmięknie- ok. 8-10 minut.

brak zdjęcia

Następnie dodajemy szpinak (jeśli liście są duże, można pokroić na mniejsze części), zmniejszamy ogień, delikatnie mieszamy aż liście "usiądą" i dusimy kolejne 5-6 minut. W międzyczasie gotujemy ryż.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

Ja z takiej ilości przygotowuję 3 posiłki, ugotowane warzywa dzielę na 3 części, dwie przekładam do pojemników, a trzecią do rondelka, gdzie przygotowuję sos. Jeśli szykujemy od razu kilka porcji, sos można normalnie przygotować na patelni.
Do warzyw dodajemy ok. 2-2,5 łyżki śmietany (na porcję) i w razie potrzeby trochę wody, dosypujemy przyprawy i gotujemy na małym ogniu ok. 3 minuty.

brak zdjęcia

Na talerz wykładamy ryż, a następnie warzywa z sosem.

brak zdjęcia

niedziela, 1 listopada 2015

Ziemniaczki Farmera 1

Bardzo smaczna potrawa, którą przygotowuję zazwyczaj w niedzielę. Wykorzystuję różne niezużyte warzywa, które nagromadziły się w lodówce, warzywa pozostałe dzień wcześniej z obiadu lub kolacji, końcówki opakowania mrożonki itp. Danie komponuję więc z tego, co akurat mam pod ręką, ale mam kilka ulubionych zestawów. Zapraszam na Ziemniaczki Farmera - odsłona pierwsza, przepis krok po kroku ze zdjęciami :)

brak zdjęcia

Składniki na 1 dużą porcję:

* ziemniaki - ok. 3 średnie
* seler - plaster ok. 50 g
* zielona soczewica - ok. 2 łyżki suchej
* marchew - 1 mała sztuka
* brokuł - kilka różyczek, ja używam mrożone
* przyprawy: czosnek, ostra papryka w proszku, estragon, oregano, szczypta soli
* ser do posypania - ok. 30-40 g
* olej rzepakowy - ok. 1,5-2 łyżki

brak zdjęcia

Przygotowanie:

Zaczynamy od przygotowania wszystkich składników. Ziemniaki gotujemy i kroimy w talarki; najlepiej ugotować je w mundurkach, wtedy są najmniejsze straty witamin. Z braku czasu można jednak ugotować od razu pokrojone w talarki, trwa to wtedy ok. 10 minut. Plasterki powinny być lekko twardawe, nie rozpadną się wtedy podczas smażenia. Można wykorzystać też ziemniaki pokrojone w kostkę (np. nadmiar ugotowany do zupy), a nawet puree, ale nieco trudniej się je smaży.
Soczewicę płuczemy w zimnej wodzie, następnie zalewamy świeżą wodą (ok. 4-5 krotność objętości ziaren) i gotujemy na niedużym ogniu aż zmięknie (ok. 8-12 minut). Marchew kroimy w plasterki, seler również w niewielkie kawałki np. trójkąty, wrzucamy do rondelka, podlewamy ok. pół szklanki wody i gotujemy na średnim ogniu kilka minut, aż lekko zmiękną (mają być twardawe). Pod koniec gotowania dodajemy pokrojone na mniejsze elementy różyczki brokuła.

brak zdjęcia

Na patelnię wlewamy ok. 1,5-2 łyżki oleju, układamy plasterki ziemniaków, posypujemy przyprawami i smażymy aż zrumienią się od spodu.

brak zdjęcia

Następnie obracamy talarki widelcem, ponownie przyprawiamy i dokładamy na patelnię warzywa oraz soczewicę. Smażymy na niedużym ogniu najpierw bez mieszania, żeby ziemniaki lekko się przypiekły, następnie całość delikatnie mieszamy i lekko rumienimy pozostałe warzywa. W razie potrzeby dolewamy trochę oleju. Stopień wysmażenia zależy od naszych preferencji smakowych, ja wolę jedynie lekko przypieczone, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby je trochę przyjarać ;)

brak zdjęcia

Na talerz wykładamy część ziemniaków i warzyw, posypujemy serem; na to następna część, znowu ser - i tak 3-4 warstwy. Odstawiamy na ok. 1-2 minuty aż ser porządnie się roztopi (w międzyczasie można np. umyć patelnię). Danie jest gotowe do konsumpcji :)

brak zdjęcia