poniedziałek, 29 lutego 2016

Ziemniaczki Farmera 4

Ta potrawa chyba nigdy mi się nie znudzi ;) Ta wersja jest nieco uboższa kolorystycznie; smakowo niczym jednak nie ustępuje swoim poprzednikom.

Składniki:

* ziemniaki - ok. 3 średnie sztuki
* kalafior - garść różyczek
* papryka zielona - ok. pół średniej sztuki
* soczewica zielona - ok. 2-2,5 łyżki suchej
* olej rzepakowy - ok. 1,5 łyżki
* przyprawy: czosnek, ostra papryka, dowolne zioła np. oregano, koperek
* opcjonalnie ser do posypania

Przygotowanie:

Po szczegółowy przepis ze zdjęciami odsyłam do wcześniejszego wpisu. Ziemniaki i soczewicę gotujemy osobno; na patelni podgotowujemy kalafior podzielony na małe kawałki, jak lekko zmięknie, dodajemy pokrojoną w paseczki paprykę. Gotowe warzywa smażymy z przyprawami aż lekko się przypieką, przekładamy na talerz i posypujemy startym serem.

brak zdjęcia

sobota, 27 lutego 2016

Warzywa z soczewicą i ryżem 3

Bardzo lubię takie proste, kilkuskładnikowe dania, które można przygotować praktycznie ze wszystkiego. Zazwyczaj podsmażam warzywa, a następnie łączę na talerzu z ryżem; tym razem ryż również przesmażyłam, przez co danie nabrało chrupkości i złocistego koloru.

Składniki na 1 porcję:

* kalafior - nieduża garść różyczek
* papryka czerwona spiczasta - pół niedużej sztuki
* marchew - 1 mała sztuka
* soczewica - ok. 1,5-2 łyżki suchej
* ryż - ok. 65 g (2/3 torebki)
* masło klarowane - 1 duża łyżka
* przyprawy: czosnek, pieprz, papryka słodka i ostra, szczypta soli

Przygotowanie:

Ryż gotujemy według przepisu na opakowaniu, a następnie odcedzamy i odkładamy na bok. Soczewicę płuczemy, zalewamy wodą i gotujemy na małym ogniu ok. 10 minut. Marchew kroimy w plastry, kalafior w nieduże różyczki. Gotujemy (najlepiej na patelni) przez kilka minut w niewielkiej ilości wody; jak warzywa zaczną mięknąć, dodajemy pokrojoną w paseczki paprykę. Ja użyłam paprykę spiczastą; często jadam białą, ale czerwoną miałam okazję próbować po raz pierwszy (zostałam obdarowana całą torbą tych smacznych warzyw). Wbrew pozorom, nie jest ostra, ma lekko słodki posmak i jest bardzo soczysta. Jeśli nie dysponujemy taką odmianą papryki, można użyć każdej innej. Jak papryka lekko zmięknie, zwiększamy ogień i odparowujemy wodę z patelni. Przesuwamy warzywa na bok, rozpuszczamy masło klarowane, dodajemy ugotowany ryż i soczewicę. Mieszamy, doprawiamy i smażymy na małym ogniu przez kilka minut, aż warzywa się przyrumienią a ryż zacznie lekko strzelać.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

środa, 24 lutego 2016

Indyjski gulasz ziemniaczany Garam Masala

Na Garam Masalę natknęłam się przypadkiem. Najpierw na różnych kulinarnych stronach i blogach, a następnie na stoisku z przyprawami w supermarkecie. Cena nie była zbyt wygórowana, a że ja ciekawa nowych smaków, to skusiłam się. Spodziewałam się czegoś pomiędzy curry a słodką papryką; o jakże się myliłam! Garam Masala mieści się gdzieś pomiędzy piernikiem, kebabem a zupką chińską z rodzaju tych droższych. Totalny odjazd smakowy, który od razu przypadł mi do gustu ;)
Jednym z pierwszych dań, które przygotowałam z użyciem tej niezwykłej mieszanki, był improwizowany gulasz warzywny- potrawa, która raczej na stałe zagości w moim menu.

Składniki na 1 porcję:

* ziemniaki - ok. 3 średnie sztuki
* marchew - 1 mała
* pomidor - 2 duże sztuki lub pół puszki
* cebula - pół średniej sztuki
* soczewica czerwona lub żółta - ok. 2-2,5 łyżki suchej
* sos sojowy - ok. 1 łyżeczka
* olej rzepakowy - ok. 1-1,5 łyżki
* przyprawy: mieszanka Garam Masala - ok. 1 płaska łyżka, czosnek

Przygotowanie:

Ziemniaki najwygodniej ugotować osobno i pod koniec dodać do sosu, wtedy mamy pełną kontrolę nad ich miękkością i unikniemy przypadkowego rozgotowania. Kroimy je w kostkę ok. 1 cm.
Cebulę kroimy niezbyt drobno i szklimy w rondelku z dodatkiem wody i połowy oleju, posypujemy szczyptą przyprawy. Garam Masala przesmażona z tłuszczem uwalnia niesamowity aromat; resztę przyprawy najlepiej dodawać stopniowo podczas gotowania, aż do uzyskania pożądanego smaku. Pomidory kroimy w drobną kostkę i miksujemy blenderem, wlewamy do cebuli. Marchew kroimy na cienkie plasterki obieraczką do warzyw (można ją też zetrzeć na tarce o grubych oczkach), soczewicę dokładnie płuczemy w zimnej wodzie. Dodajemy marchew i soczewicę do pomidorów i gotujemy na małym ogniu ok. 15 minut, w razie potrzeby dolewamy trochę wody. Jak marchew zmięknie a soczewica napęcznieje, dodajemy ugotowane ziemniaki i sos sojowy, mieszamy i chwilę trzymamy na ogniu, aż cały sos ładnie się połączy. Gotowy gulasz polewamy pozostałą częścią oleju.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

poniedziałek, 22 lutego 2016

Sałatka z pomidorem i szczypiorkiem

Pomidory to jedne z moich ulubionych warzyw. Pasują praktycznie do wszystkiego: na ciepło, na zimno, jako dodatek lub samodzielna przekąska. Ja najczęściej jem je na surowo, w różnych sałatkach. Fajnie komponują się z chrupiącą sałatą i aromatycznym szczypiorkiem.

Składniki na 1 porcję:

* pomidor - 1 duży lub 1,5 średniego
* sałata lodowa - ok. 2-3 liście
* szczypiorek - ok. 2 łyżki drobno pokrojonego
* śmietana lub jogurt - ok. 1,5 łyżki
* przyprawy: pieprz, opcjonalnie szczypta soli

Przygotowanie:

Sałatę rwiemy na mniejsze kawałki, pomidora kroimy w kostkę. Dodajemy śmietanę i szczypiorek, mieszamy i posypujemy pieprzem.

brak zdjęcia

sobota, 20 lutego 2016

Ryba z frytkami

Zestaw tak bardzo klasyczny, że bardziej chyba się nie da ;) Panierowany filet z ryby, frytki i surówka; co prawda nie z kapusty, ale sałata i ogórek kiszony to również dość popularne dodatki do tego dania. Lubię czasami zaserwować sobie taki tradycyjny obiadek; jego przygotowanie wcale nie jest takie trudne jak może się wydawać, zapraszam na przepis krok po kroku.

brak zdjęcia

Składniki:

* filet z ryby - u mnie dorsz - ok. 100-150 g
* mąka - ok. 1-1,5 łyżki
* jajko - ok. 1/4
* bułka tarta - ok. 3 łyżki
* masło klarowane - 1 łyżeczka (opcjonalnie inny tłuszcz)
* frytki - garść mrożonych
* sałata lodowa - ok. 2 duże liście
* ogórek kiszony - 1 duży lub 2 mniejsze
* przyprawy: szczypta soli, opcjonalnie szczypta pieprzu

Przygotowanie:

Ryba jest dosyć łatwa do usmażenia; jeśli używamy mrożonej, powinno się ją wcześniej rozmrozić i odsączyć nadmiar wody, zapobiegnie to "strzelaniu" podczas smażenia, a panierka będzie bardziej chrupiąca. Rybę myjemy, osuszamy i lekko solimy (można też dodać inne przyprawy). Obtaczamy w mące:

brak zdjęcia

Następnie zanurzamy w jajku:

brak zdjęcia

I dokładnie obtaczamy w panierce. Nie wiem jak inne mięsa, bo nie przyrządzałam, ale do ryby panierka "łapie" o wiele lepiej niż do tofu lub kotletów warzywnych.

brak zdjęcia

Na niewielkiej patelni rozgrzewamy masło klarowane (świetnie pasuje do ryby), kładziemy rybę i zmniejszamy ogień do minimum. Teraz jest odpowiedni moment, żeby przygotować frytki. Ja używam mrożonych- rozmrażam je nieco w mikrofalówce, a następnie ładuję na suchą patelnię i podsmażam na niedużym ogniu z obu stron, aż się zrumienią. Ryba, w zależności od konkretnego kawałka, smaży się po 2-4 minuty z każdej strony.

brak zdjęcia

Takie smażenie na dwie patelnie wymaga trochę wprawy; osobie bardzo początkującej w gotowaniu polecam przygotować wariant z ziemniakami, które to ugotowane mogą spokojnie poczekać w garnku i nie ostygną, podczas gdy ryba będzie się dopiero smażyć.
W międzyczasie przygotowujemy sałatkę: sałatę lodową rwiemy na małe kawałeczki, ogórki kroimy w plasterki i układamy na talerzu. Wykładamy usmażoną rybę i frytki, opcjonalnie można pokropić danie sokiem z cytryny.

brak zdjęcia

środa, 17 lutego 2016

Soczewica po indyjsku z kaszą jaglaną

W szare, ponure popołudnia najlepiej zjeść jakiś rozgrzewający, lekko pikantny obiad. A najlepiej, żeby jednocześnie był szybki i łatwy w przygotowaniu. Taka właśnie jest ta potrawka z soczewicy- prosta, smaczna i sycąca. Polecam przygotować ją dzień wcześniej; jak postoi przez noc w lodówce, przyprawy nabiorą mocy ;)

Składniki na 1 porcję:

* soczewica czerwona - ok. 2-2,5 łyżki suchej
* marchew - 1 mała
* pomidor - 2 dość duże, najlepiej mocno dojrzałe
* cebula - ok. pół małej sztuki
* olej rzepakowy - ok. 1 łyżka
* przyprawy: czosnek, papryka słodka i ostra, cynamon, gałka muszkatołowa, szczypta imbiru, płaska łyżeczka cukru, szczypta soli
* do podania: kasza jaglana - ok. 65 g suchej (2/3 woreczka)

Przygotowanie:

Cebulę kroimy w niezbyt drobne kawałki, dusimy w niewielkiej ilości wody. Pomidory kroimy w drobną kostkę i miksujemy blenderem na gładką masę. Marchew kroimy w cienkie plasterki, soczewicę dokładnie płuczemy w zimnej wodzie. Jak cebula zmięknie, wlewamy zmiksowane pomidory + trochę wody, wrzucamy marchew i soczewicę, dokładnie mieszamy i gotujemy na małym ogniu przez ok. 15-20 minut. W międzyczasie gotujemy kaszę. Jak sos zgęstnieje a wszystkie składniki będą miękkie, przyprawiamy, dodajemy ugotowaną kaszę oraz olej i jeszcze chwilę podgrzewamy.

brak zdjęcia

niedziela, 14 lutego 2016

Kasza owsiana z warzywami i sosem 2

Kasza owsiana polecana jest, obok gryczanej, głównie do potraw mięsnych - jako dodatek do pieczeni lub gulaszu. Mnie to w niczym nie przeszkadza, osobiście bardzo lubię połączenie tej kaszy z gotowaną marchewką i śmietaną ;)

Składniki na 1 porcję:

* warzywa: mix brokuły, fasola, marchew normalna i żółta, oraz zielona fasolka szparagowa - ok. 180-200 g
* kasza owsiana - ok. 65 g suchej (2/3 woreczka)
* śmietana 18% - ok. 2-3 łyżki
* przyprawy: ostra papryka, czosnek, bazylia, szczypta soli

Przygotowanie:

Zaczynamy od wstawienia wody na kaszę. Przygotowujemy warzywa- ja użyłam mrożonych, więc wystarczyło po prostu wrzucić je na patelnię z odrobiną wody i dusić aż lekko zmiękną. Jak warzywa są podgotowane, zwiększamy ogień i odparowujemy nadmiar wody, następnie zmniejszamy ogień do minimum i dodajemy śmietanę oraz przyprawy. Dusimy kilka minut, w międzyczasie odcedzamy ugotowaną kaszę. Kasza owsiana lubi być twardawa, najlepiej gotować ją 3-4 minuty dłużej niż napiszą na opakowaniu. Kaszę dodajemy do warzyw, mieszamy i dusimy ok. minutę, aż wszystkie składniki się połączą.

brak zdjęcia

czwartek, 11 lutego 2016

Jajko sadzone

Potrawa, którą zna chyba każdy. Przez długi czas nawet nie próbowałam robić jajek sadzonych, zawsze myślałam, że jego przygotowanie wymaga większych umiejętności kulinarnych i wprawy w posługiwaniu się patelnią. Nic bardziej mylnego! Jajko to zdecydowanie jeden z produktów najłatwiejszych do usmażenia nawet dla osoby początkującej ;)

Składniki na 1 porcję:

* jajko - 2 średnie lub duże
* masło klarowane - ok. 1,5 łyżeczki
do podania:
* ziemniaki - 3 średnie sztuki
* brokuły - ok. 100-150 g

Przygotowanie:

Smażenie jajek trwa maksymalnie 2-3 minuty, więc zaczynamy od ugotowania ziemniaków i przygotowania porcji warzyw. Ja zrobiłam akurat z brokułami, ale można użyć dowolne inne warzywo, zestaw surówek a nawet podać zieleninę w formie gęstego soku lub koktajlu. Ja mam małe zboczenie, a mianowicie, do potrawy w biało-żółtych barwach musi być coś ciemnozielonego. Stąd przy jajkach lądują zazwyczaj brokuły albo szpinak na ciepło; w upalne dni zastępuję je surówką z zielonych ogórków. Do jajka sadzonego smakowo dobrze pasują też pomidory, ale strasznie mnie to razi kolorystycznie ;)

Na patelni rozpuszczamy masło klarowane; od biedy można zastąpić np. olejem rzepakowym, ale na maśle jajka wychodzą smaczniejsze. Jak tylko tłuszcz się rozgrzeje, wlewamy jajka i smażymy na małym ogniu często potrząsając patelnią - jest to bardzo ważne, jajka będące niemal w ciągłym ruchu praktycznie nie mają szans żeby przywierać, nawet na kiepskiej patelni. Podczas smażenia jajka najlepiej lekko podważać przy krawędziach drewnianą łopatką. Czas smażenia zależy od preferencji smakowych; jedni wolą lekko ścięte, z glutem, ja osobiście lubię mocniej wysmażone. Jak uznamy, że jajka są "w sam raz", zsuwamy je na talerz, a resztę masła z patelni wykorzystujemy do polania ziemniaków. Smacznego!

brak zdjęcia

brak zdjęcia

poniedziałek, 8 lutego 2016

Ziemniaczki Farmera 3

Tym razem zrezygnowałam z pikantnych przypraw i przygotowałam moje Ziemniaczki z sosem. Jogurtowy sos czosnkowy bardzo dobrze współgra smakowo z ziemniakami praktycznie pod każdą postacią; pasuje do frytek, grillowanych ziemniaczków, placków ziemniaczanych a nawet jako dodatek do puree. Sos najlepiej przygotować samemu, używając jogurtu lub śmietany; od biedy można skorzystać z gotowca, ale to nie to samo ;)

Składniki:

* ziemniaki - ok. 3 średnie
* brokuł - ok. 100 g
* papryka czerwona - ok. 1/3 dużej sztuki lub pół średniej
* groszek zielony - ok. 3 łyżki
* cebula - kilka plasterków
* przyprawy: bazylia, oregano, szczypta koperku
* olej rzepakowy - ok. 1,5 łyżki
* sos czosnkowy - ok. 4 łyżki
* ser żółty do posypania

Przygotowanie:

Tą kompozycję przygotowuje się nieco szybciej niż poprzednie wersje; nie znajdziemy tu warzyw wymagających namaczania lub dłuższego gotowania. Zaczynamy od wstawienia ziemniaków, można je od razu pokroić w talarki. Gotujemy je tak, aby pozostały nieco twardawe.
W międzyczasie przygotowujemy pozostałe warzywa: cebulę kroimy w cienkie plasterki, podlewamy niewielką ilością wody i dusimy na średnim ogniu przez ok. 3 minuty. Po tym czasie dodajemy paprykę pokrojoną w kostkę lub paseczki oraz brokuła podzielonego na mniejsze kawałki, chwilę później dodajemy groszek. Kilka minut dusimy aż papryka lekko zmięknie, i odparowujemy wodę.
Na patelnię wlewamy olej i układamy talarki ziemniaków, dodajemy część przypraw. Smażymy aż zrumienią się od spodu, obracamy każdy z talarków, ponownie przyprawiamy i dodajemy warzywa. Smażymy chwilę bez mieszania, aż ziemniaki przypieką się z drugiej strony; następnie delikatnie mieszamy i obsmażamy pozostałe warzywa. Potrawę wykładamy na talerz warstwami- trochę ziemniaków i warzyw, posypujemy serem; na to znowu warzywa, później ser, itd. Zostawiamy na moment aż ser się rozpuści, i polewamy sosem czosnkowym.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

środa, 3 lutego 2016

Spaghetti z łososiem i szpinakiem

Ortodoksem nie jestem i czasami lubię urozmaicić swój roślinny jadłospis o rybkę. Spaghetti z łososiem to potrawa dość popularna; zazwyczaj używa się świeżej lub wędzonej ryby, do tego różne wymyślne dodatki, od egzotycznych przypraw począwszy, na białym winie skończywszy. Niestety, koszt wykonania takiej potrawy w domu przekroczy kilkanaście złotych za porcję, co dla mnie jest ceną zaporową. Moje spaghetti jest zdecydowanie skromniejsze i łatwiejsze w przygotowaniu. Użyłam łososia z puszki, którego kupiłam - a jakże! - z przeceny ;)

brak zdjęcia

Składniki na 1 dużą porcję:

* łosoś - 1 niecała puszka
* szpinak - ok. 80 g (1/3 opakowania)
* śmietana 18% - ok. 2 duże łyżki
* masło klarowane - 1 łyżeczka (opcjonalnie inny tłuszcz)
* przyprawy: do ryby- czosnek, ostra papryka, trochę pieprzu; do sosu - oregano
* makaron spaghetti pełnoziarnisty - ok. 70-80 g suchego

Przygotowanie:

Jeśli dysponujemy już ugotowanym szpinakiem, zrobienie sosu zajmie nam dosłownie 4-5 minut. Jeśli nie, najpierw dusimy go na patelni z małą ilością wody przez ok. 5 minut, często mieszając; jak szpinak zwiędnie,a nadmiar wody odparuje, odkładamy go na bok i zabieramy się za rybę. W międzyczasie wstawiamy makaron -wymaga ok. 8-10 minut. Na wstępie też słów kilka o głównym bohaterze tego dania, czyli o łososiu. Jeśli używamy droższej konserwy, będzie większa zawartość ryby w rybie, i wystarczy nam ok. 2/3 puszki. W przypadku tańszych puszek, jest więcej zalewy i tym samym mniej mięsa; jednak nawet taka "lżejsza" puszka to dla mnie zbyt duża porcja na raz, więc część ryby odkładam na później. Niewykorzystanego łososia polecam użyć do sałatki, pasty lub na kanapkę.
W rondelku rozgrzewamy masło klarowane; jego smak bardzo dobrze komponuje się z pozostałymi składnikami, ale jeśli nie posiadamy go, możemy użyć jakikolwiek inny tłuszcz, np. olej rzepakowy. Na rozgrzany tłuszcz przekładamy łososia z puszki, doprawiamy i smażymy chwilę, aż ryba się podgrzeje.

brak zdjęcia

Dodajemy szpinak, mieszamy i dość obficie posypujemy oregano.

brak zdjęcia

Dodajemy śmietanę i dusimy na małym ogniu przez 3-4 minuty, aż sos zgęstnieje i składniki ładnie się połączą.

brak zdjęcia

Makaron odcedzamy, łączymy z sosem, i gotowe ;)

brak zdjęcia