czwartek, 11 lutego 2016

Jajko sadzone

Potrawa, którą zna chyba każdy. Przez długi czas nawet nie próbowałam robić jajek sadzonych, zawsze myślałam, że jego przygotowanie wymaga większych umiejętności kulinarnych i wprawy w posługiwaniu się patelnią. Nic bardziej mylnego! Jajko to zdecydowanie jeden z produktów najłatwiejszych do usmażenia nawet dla osoby początkującej ;)

Składniki na 1 porcję:

* jajko - 2 średnie lub duże
* masło klarowane - ok. 1,5 łyżeczki
do podania:
* ziemniaki - 3 średnie sztuki
* brokuły - ok. 100-150 g

Przygotowanie:

Smażenie jajek trwa maksymalnie 2-3 minuty, więc zaczynamy od ugotowania ziemniaków i przygotowania porcji warzyw. Ja zrobiłam akurat z brokułami, ale można użyć dowolne inne warzywo, zestaw surówek a nawet podać zieleninę w formie gęstego soku lub koktajlu. Ja mam małe zboczenie, a mianowicie, do potrawy w biało-żółtych barwach musi być coś ciemnozielonego. Stąd przy jajkach lądują zazwyczaj brokuły albo szpinak na ciepło; w upalne dni zastępuję je surówką z zielonych ogórków. Do jajka sadzonego smakowo dobrze pasują też pomidory, ale strasznie mnie to razi kolorystycznie ;)

Na patelni rozpuszczamy masło klarowane; od biedy można zastąpić np. olejem rzepakowym, ale na maśle jajka wychodzą smaczniejsze. Jak tylko tłuszcz się rozgrzeje, wlewamy jajka i smażymy na małym ogniu często potrząsając patelnią - jest to bardzo ważne, jajka będące niemal w ciągłym ruchu praktycznie nie mają szans żeby przywierać, nawet na kiepskiej patelni. Podczas smażenia jajka najlepiej lekko podważać przy krawędziach drewnianą łopatką. Czas smażenia zależy od preferencji smakowych; jedni wolą lekko ścięte, z glutem, ja osobiście lubię mocniej wysmażone. Jak uznamy, że jajka są "w sam raz", zsuwamy je na talerz, a resztę masła z patelni wykorzystujemy do polania ziemniaków. Smacznego!

brak zdjęcia

brak zdjęcia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz