piątek, 4 marca 2016

Klopsiki z soczewicy z ziemniakami i surówką

Pomysł na te proste klopsiki zrodził się z konieczności zagospodarowania połówki jajka oraz bułki tartej, które zostały mi z panierowania. Nie miałam pomysłu, na co je wykorzystać; po krótkich oględzinach kuchennej spiżarni wybór padł na soczewicę. Gotuje się szybko, więc już po kilku minutach miałam całą miskę tych smacznych strączków. Ciąg dalszy to była totalna improwizacja- po raz pierwszy przyrządzałam takie kotlety samodzielnie i w dodatku nie miałam pod ręką żadnego przepisu. Ale udało się, jestem z siebie dumna jak diabli, bo nic nie spaliłam, i w dodatku żaden klops mi się nie rozwalił! ;)
Mam w planach modyfikacje przepisu na klopsiki, chcę zrobić wersję zarówno wegańską, jak i bezglutenową. Póki co, zapraszam na klopsiki w najprostszej odsłonie ;)

brak zdjęcia

Składniki na ok. 15 klopsików (2-3 porcje):

* soczewica czerwona - ok. 7 łyżek suchej
* jajko - ok. 1/2
* bułka tarta - kilka łyżek
* mąka - ok. 3/4 łyżki
* przyprawy: pieprz ziołowy, wędzona papryka, natka pietruszki, kolendra, sól
* olej do smażenia - ok. 2 łyżki
* do podania: (na 1 porcję) ziemniak ok. 3 niewielkie, 1 pomidor, pół ogórka

Przygotowanie:

Soczewicę płuczemy a następnie gotujemy do miękkości (ale nie za mocno), studzimy i przekładamy do miski i dodajemy przyprawy.

brak zdjęcia

Zagniatamy widelcem na średnio gładką pastę, wlewamy jajko.

brak zdjęcia

Mieszamy, dodając stopniowo bułkę tartą, aż masa nabierze konsystencji pozwalającej na lepienie klopsików. Nie zanotowałam, ile dokładnie łyżek dodałam; dużo zależy soczewicy- im bardziej rozgotowana, tym masa będzie bardziej wodnista. Bułkę należy dodawać stopniowo, delikatnie wyrabiając masę. Przed lepieniem kotlecików odstawiamy masę na kilka-kilkanaście minut, żeby mogła zgęstnieć. Formujemy niewielkie kotleciki i oprószamy mąką.

brak zdjęcia

Na patelni rozgrzewamy olej i smażymy kotleciki z obydwu stron, aż się zrumienią.

brak zdjęcia

Roślinne kotlety smaży się szybko, i w przeciwieństwie do tradycyjnych mięsnych, nie ma ryzyka, że pozostaną surowe w środku ;)
Klopsy z soczewicy można podawać na wiele sposobów; ja tym razem podałam tradycyjnie, z ziemniakami i surówką z pomidora i ogórka.

brak zdjęcia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz