czwartek, 27 października 2016

Naleśniki z brokułami i fetą

Bardzo lubię brokuły i często jadam je na obiad lub kolację. Jakiś czas temu robiłam naleśniki z brokułami i twarogiem, tym razem przygotowałam podobną potrawę z serem typu feta.

Składniki na 1 porcję:

* 4 cienkie naleśniki
* brokuły - ok. 150 g
* ser typu feta - ok. 50-70 g
* jogurt lub śmietana - ok. 2 łyżki
* ser żółty - garść tartego
* przyprawy: czosnek, pieprz, bazylia

Przygotowanie:

Naleśniki można oczywiście kupić gotowe, ale bardzo łatwo przygotować je samodzielnie w domu (przepis już wkrótce). Ugotowane brokuły kroimy drobno i mieszamy w miseczce z rozdrobnionym serem feta i jogurtem/śmietaną, doprawiamy. Masa nie musi być gładka, ser i tak zmięknie i częściowo rozpuści się podczas podgrzewania. Naleśniki smarujemy farszem, sypiemy trochę tartego sera i składamy w koperty lub ruloniki; można je z wierzchu udekorować różyczkami brokuła. Posypujemy resztą sera i podgrzewamy: ja zazwyczaj używam do tego celu kuchenki mikrofalowej, ale można je też podgrzać na patelni lub w piekarniku.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

niedziela, 23 października 2016

Wegański sos gołąbkowy z ryżem

Gołąbki to bardzo smaczna potrawa, ale ich wykonanie przekracza póki co moje umiejętności kulinarne. Mając więc do zużycia pół główki kapusty, wymyśliłam możliwie uproszczoną potrawę jednogarnkową. Oryginału oczywiście nie zastąpi, ale w smaku wyszło całkiem jadalne ;)

Składniki na 2 porcje:

* kapusta - ok. pół małej główki
* cebula - 1 sztuka
* pomidory - 1 puszka lub 4-5 świeżych
* kotlety sojowe - ok. 6 sztuk
* olej rzepakowy - 1,5 - 2 łyżki
* ryż - ok. 130 g (1 i 1/3 zwykłej torebki, lub 1 duża torebka)
* przyprawy: sól, pieprz, czosnek

Przygotowanie:

Cebulę kroimy w kostkę, kapustę w drobne paseczki lub ścieramy na tarce. Wrzucamy na głęboką patelnię, podlewamy wodą i dusimy aż kapusta zacznie mięknąć. Dużo zależy od rodzaju kapusty- pekińska mięknie bardzo szybko, biała potrzebuje czasem nawet kilkudziesięciu minut. Ja robiłam ten sos na białej, ale z pekińską wychodzi smaczniejszy.
Do kapusty dodajemy pomidory z puszki. W międzyczasie gotujemy ryż oraz przygotowujemy kotleciki sojowe. Można zamiast nich użyć granulatu sojowego, ale kotleciki wychodzą dwa razy taniej ;) Kotlety zalewamy wrzątkiem na ok. 4 minuty, odcedzamy, odciskamy nadmiar wody. Kroimy w kostkę, nacieramy przyprawami i obsmażamy kilka minut na oleju. Jak kapusta będzie już całkiem miękka, a pomidorowy sos zgęstnieje, dokładamy do niego podsmażone kotleciki. Doprawiamy, mieszamy i jeszcze chwilę trzymamy na ogniu, aż składniki się połączą. Wykładamy sos na ugotowany ryż i podajemy.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

czwartek, 20 października 2016

Tofu w bezglutenowej panierce

Panierka bez mąki? Podobno się nie da...
Maka pszenna uchodzi w tradycyjnej kuchni za składnik niezbędny, niezastąpiony, bez którego wiele potraw nie ma w ogóle racji bytu. Naleśniki, pierogi, ciasta, kluseczki, panierka a nawet zagęstnik do zup i sosów... długo by wymieniać. Generalnie, w białej, wysoko przetworzonej mące nie znajdziemy zbyt wielu składników odżywczych, a dodatkowo zawiera ona sporo glutenu. Gluten już od paru lat budzi kontrowersje; nie wiem, ile jest prawdy w tych wszystkich rewelacjach, aczkolwiek muszę szczerze przyznać, że odkąd zmniejszyłam ilość tradycyjnych zbóż w diecie, znacznie polepszyła mi się przemiana materii a po posiłkach czuję się lżej.
Panierka bezglutenowa powstała po części jako zdrowszy odpowiednik tradycyjnej, ale przede wszystkim na przekór - bo ja udowodnię, że się da! ;)

Składniki na panierkę:

* płatki kukurydziane - 4 garści
* płatki ryżowe (duże) - 1 garść
* mąka kukurydziana - ok. 1- 1,5 łyżki
* przyprawy: suszona cebula, oregano, ostra papryka

Składniki na 1 porcję:

* tofu - ok. 80 g (1/3 kostki)
* jajko - ok. 1/3 sztuki
* panierka - kilka łyżek
* masło albo olej do smażenia - ok. 1-2 łyżki
do podania:
* ziemniaki - 3 nieduże sztuki
* marchew, seler, pietruszka
* koperek do posypania

Przygotowanie panierki:

Najlepiej wybrać płatki kukurydziane o "czystym" składzie, ja używam takich bez cukru i z obniżoną zawartością soli, 99% kukurydzy; do kupienia za kilka złotych w większości marketów. Odnośnie płatków ryżowych, są dwa rodzaje w sklepach: drobne, przypominające płatki jaglane, oraz duże, podobne do kukurydzianych. Do panierki wybieramy te drugie; jako że są trudniej dostępne, można ten składnik pominąć i użyć więcej płatków kukurydzianych. Płatki kukurydziane i ryżowe wkładamy małymi porcjami do grubej foliowej torby (np. opakowanie po płatkach) i rozgniatamy używając wałka do ciasta. Najlepiej, kiedy okruszki mają różną wielkość; nie powinny być zbyt duże, ponieważ mogą się odklejać podczas smażenia. Rozdrobnione płatki wsypujemy do pojemnika, dodajemy mąkę kukurydzianą (jeśli mamy mocno rozdrobnione płatki, pomijamy) oraz przyprawy.

Przygotowanie tofu:

Pokrojone na plastry i obtoczone w przyprawach tofu zanurzamy w rozbełtanym jajku, a następnie w panierce. Odkładamy na chwilę, żeby panierka miała czas lekko namoknąć; można teraz nałożyć drugą warstwę panierki- delikatnie zanurzamy w jajku i ponownie w panierce. Na małej patelni rozgrzewamy tłuszcz, smażymy kotleciki na małym ogniu. Kotlety z tofu pasują praktycznie do wszystkiego; ja obiadek zaserwowałam z ziemniakami posypanymi koperkiem oraz porcją gotowanej włoszczyzny.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

poniedziałek, 17 października 2016

Sałatka z brukselki z serem pleśniowym 1

Brukselki jadam zazwyczaj na ciepło, do obiadu; tym razem postanowiłam przygotować z nich sałatkę. Specyficzny smak brukselek nie każdemu przypadnie do gustu, ale polecam wypróbować je w różnych zestawach; ich goryczka fajnie przełamuje smak potraw, a do tego fantastycznie chrupią ;)

Składniki na 1 porcję:

* brukselka - ok. 150 g (ok. 8-12 sztuk)
* czerwona fasola - ok. 3-4 łyżki
* ser pleśniowy typu Lazur - ok. 40 g
* słonecznik - 2,5 łyżki
* przyprawy: czosnek, pieprz

Przygotowanie:

Brukselki gotujemy kilka minut w małej ilości wody; można ponakłuwać je w okolicach głąba, wtedy szybciej zmiękną w środku. Brukselki ugotowane na lekko twardo kroimy wzdłuż na połówki, dodajemy czerwoną fasolę z puszki oraz ser pokrojony w kostkę, a następnie doprawiamy. Słonecznik prażymy kilka minut na patelni lub w mikrofalówce, odstawiamy na chwilę do przestudzenia i posypujemy nim sałatkę.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

czwartek, 13 października 2016

Zupa z soczewicy z grzankami

Grochówka z grzankami- jedna z niewielu zup z torebki, jakie robiło się u mnie w domu. Zawsze mi smakowała, w przeciwieństwie do tradycyjnej grochowej na wędzonym, której do dziś nie darzę sympatią. Odkąd zaczęłam zwracać uwagę na to, co jem, wywaliłam z diety praktycznie wszystkie gotowce i produkty typu instant. Brakowało mi jednak takiej kremowej, lekko pikantnej zupy z chrupiącymi grzankami; brakowało mi również pomysłu, z czego by taką zupę przyrządzić. Aż pewnego dnia mnie olśniło- czerwona soczewica! ;)

Składniki na 1 porcję:

* soczewica czerwona - ok. 2,5-3 łyżki suchej
* cebula - 1 plaster (można pominąć)
* przyprawy: pieprz czarny, sól, czosnek

na grzanki:

* chleb - 2 średnie kromki
* masło klarowane - ok. pół łyżeczki

Przygotowanie:

Nie jest to może tak ekspresowa zupa jak z torebki, ale i tak czas przygotowania nie powinien przekroczyć 10 minut. Soczewicę przepłukujemy, a następnie zalewamy ok. szklanką wody i gotujemy (można dodać drobno pokrojoną cebulę). Po ok. 4-5 minutach miksujemy zupę blenderem na gładki krem i doprawiamy; początkowo będzie wydawać się wodnista, ale wystarczy ją jeszcze parę minut pogotować, i zacznie gęstnieć. W międzyczasie przygotowujemy grzanki: na patelni rozgrzewamy masło (można użyć oleju) i wrzucamy chleb pokrojony w kostkę. Smażymy na małym ogniu, co jakiś czas mieszając grzanki drewnianą łopatką.

brak zdjęcia