czwartek, 20 października 2016

Tofu w bezglutenowej panierce

Panierka bez mąki? Podobno się nie da...
Maka pszenna uchodzi w tradycyjnej kuchni za składnik niezbędny, niezastąpiony, bez którego wiele potraw nie ma w ogóle racji bytu. Naleśniki, pierogi, ciasta, kluseczki, panierka a nawet zagęstnik do zup i sosów... długo by wymieniać. Generalnie, w białej, wysoko przetworzonej mące nie znajdziemy zbyt wielu składników odżywczych, a dodatkowo zawiera ona sporo glutenu. Gluten już od paru lat budzi kontrowersje; nie wiem, ile jest prawdy w tych wszystkich rewelacjach, aczkolwiek muszę szczerze przyznać, że odkąd zmniejszyłam ilość tradycyjnych zbóż w diecie, znacznie polepszyła mi się przemiana materii a po posiłkach czuję się lżej.
Panierka bezglutenowa powstała po części jako zdrowszy odpowiednik tradycyjnej, ale przede wszystkim na przekór - bo ja udowodnię, że się da! ;)

Składniki na panierkę:

* płatki kukurydziane - 4 garści
* płatki ryżowe (duże) - 1 garść
* mąka kukurydziana - ok. 1- 1,5 łyżki
* przyprawy: suszona cebula, oregano, ostra papryka

Składniki na 1 porcję:

* tofu - ok. 80 g (1/3 kostki)
* jajko - ok. 1/3 sztuki
* panierka - kilka łyżek
* masło albo olej do smażenia - ok. 1-2 łyżki
do podania:
* ziemniaki - 3 nieduże sztuki
* marchew, seler, pietruszka
* koperek do posypania

Przygotowanie panierki:

Najlepiej wybrać płatki kukurydziane o "czystym" składzie, ja używam takich bez cukru i z obniżoną zawartością soli, 99% kukurydzy; do kupienia za kilka złotych w większości marketów. Odnośnie płatków ryżowych, są dwa rodzaje w sklepach: drobne, przypominające płatki jaglane, oraz duże, podobne do kukurydzianych. Do panierki wybieramy te drugie; jako że są trudniej dostępne, można ten składnik pominąć i użyć więcej płatków kukurydzianych. Płatki kukurydziane i ryżowe wkładamy małymi porcjami do grubej foliowej torby (np. opakowanie po płatkach) i rozgniatamy używając wałka do ciasta. Najlepiej, kiedy okruszki mają różną wielkość; nie powinny być zbyt duże, ponieważ mogą się odklejać podczas smażenia. Rozdrobnione płatki wsypujemy do pojemnika, dodajemy mąkę kukurydzianą (jeśli mamy mocno rozdrobnione płatki, pomijamy) oraz przyprawy.

Przygotowanie tofu:

Pokrojone na plastry i obtoczone w przyprawach tofu zanurzamy w rozbełtanym jajku, a następnie w panierce. Odkładamy na chwilę, żeby panierka miała czas lekko namoknąć; można teraz nałożyć drugą warstwę panierki- delikatnie zanurzamy w jajku i ponownie w panierce. Na małej patelni rozgrzewamy tłuszcz, smażymy kotleciki na małym ogniu. Kotlety z tofu pasują praktycznie do wszystkiego; ja obiadek zaserwowałam z ziemniakami posypanymi koperkiem oraz porcją gotowanej włoszczyzny.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz