wtorek, 28 lutego 2017

Marchew w sosie imbirowo-orzechowym z kaszą

Masło orzechowe, któremu nieubłaganie zbliża się termin ważności, już prawie zużyte. Po wypróbowaniu połączenia z tofu i brokułami, przyszedł czas na marchew i imbir. Tym samym zużyłam resztkę jesiennych zapasów mrożonej marchwi ;)

Składniki na 1 porcję:

* marchew - 2 średnie sztuki
* cebula - kilka plasterków (można pominąć)
* kasza jaglana - 65 g suchej (2/3 woreczka)
* masło orzechowe - ok. 1,5 łyżki
* imbir świeży lub suszony
* sos sojowy - 1 łyżka
* przyprawy: czosnek, szczypta ostrej papryki

Przygotowanie:

Kaszę gotujemy według przepisu na opakowaniu. Cebulę kroimy w kostkę lub piórka, podlewamy wodą i dusimy, dodajemy marchew pokrojoną w plastry. Jak marchew zaczyna mięknąć, dodajemy masło, mieszamy, dodajemy stopniowo wodę aż do uzyskania pożądanej konsystencji sosu. Doprawiamy, dodajemy imbir (jeśli świeży - ścieramy na tarce o drobnych oczkach) i sos sojowy. Chwilę dusimy aż składniki się połączą, mieszamy z ugotowaną kaszą i podajemy.

brak zdjęcia

czwartek, 23 lutego 2017

Kotlety sojowe z frytkami i sałatką

To chyba najbardziej znany wynalazek kuchni wegetariańskiej ;) U mnie taki klasyczny obiad pojawia się raczej rzadko- zazwyczaj mam o wiele smaczniejsze rzeczy do opanierowania ;) Kotlety sojowe smakiem ani strukturą mnie nie powalają, ale świetnie sprawdzają się w sytuacjach awaryjnych: są łatwe i szybkie w przygotowaniu, a dzięki dużej zawartości białka są sycące. O wiele chętniej robię kotlety z tofu, ale jak mi zostanie nadmiar panierki, to na następny dzień na obiad są "tekturki" ;)

Składniki na 1 porcję:

* kotlety sojowe - 3-4 sztuki
* jajko - ok. 1/3 sztuki
* panierka bezglutenowa
* przyprawy: sól, pieprz ziołowy, ostra papryka, czosnek
* olej do smażenia - ok. 1-1,5 łyżki
* frytki - ok. 150 g mrożonych
* dowolne warzywa - u mnie sałatka "macedońska"

Przygotowanie:

Kotlety sojowe są bardzo łatwe w przygotowaniu: zalewamy gorącą wodą na ok. 5-6 minut, po tym czasie odcedzamy, dokładnie odciskamy nadmiar wody (ważne - jak nie odciśniemy, to panierka może się rozlecieć podczas smażenia), nacieramy przyprawami. Lekko przestudzone maczamy w jajku, a następie w panierce. Do kotletów sojowych panierka dość dobrze się klei, nadają się więc do przyrządzania przez osoby początkujące w gotowaniu.
Frytki rozmrażamy, a następnie przekładamy na dużą patelnię. Na małej patelni rozgrzewamy tłuszcz (u mnie olej kokosowy) i kładziemy kotlety. Smażymy na niedużym ogniu, w razie potrzeby lekko dociskając kotlety do patelni, żeby panierka równomiernie się przypiekła. W międzyczasie podgrzewamy frytki, obracając je przy użyciu widelca. Zarówno frytki, jak i kotlety potrzebują ok. 3-4 minut na patelni, więc smażmy je w tym samym czasie. Gotowe kotlety można przełożyć na papierowy ręcznik, żeby odsączyć nadmiar tłuszczu.
Ja zaserwowałam obiadek z gotową sałatką "macedońską" z puszki. W jej skład wchodzi marchew, groszek, fasola szparagowa, fasola flażoletka oraz rzepa. Bardzo udane połączenie, polecam taki miks do obiadu, sprawdzi sie także jako baza np. sałatki rybnej z ryżem lub kaszą.

brak zdjęcia

wtorek, 21 lutego 2017

Ryba ze szpinakiem i frytkami

Naprawdę nie wiem, jak ja mogłam kiedyś nie cierpieć szpinaku; aktualnie to najczęściej jadana przeze mnie "zielenina". Do tego stopnia, że potrafię mieć nawet kilkukilogramowe zapasy mrożonego w lodówce; i te zapasy wcale na długo nie wystarczają ;)
Ryba z frytkami i szpinak przyrządzony na gęsto to dość popularny zestaw obiadowy, postanowiłam więc przetestować takie połączenie na swoim talerzu.

Składniki na 1 porcję:

* ryba, u mnie dorsz - ok. 100-130 g
* frytki - ok. 150 g mrożonych
* szpinak - ok. 150-200 g mrożonego
* serek topiony - ok. 30 g
* panierka bezglutenowa
* jajko - ok. 1/3 - 1/2 niedużej sztuki
* masło klarowane - ok. 1,5 łyżeczki
* przyprawy: do ryby pieprz cytrynowy, do szpinaku czosnek i oregano

Przygotowanie:

Rybę myjemy, osuszamy papierowym ręcznikiem, kroimy na odpowiadające nam wielkością kawałki i nacieramy przyprawami- ja używam gotowej mieszanki, ale można oczywiście użyć dowolnych przypraw. Rybę maczamy w rozbełtanym jajku, a następnie w panierce. Odkładamy na ok. 2 minuty, żeby panierka mogła nasiąknąć jajkiem (można w tym momencie nałożyć druga warstwę panierki, ale trzeba to robić ostrożnie, żeby nie rozwalić tej pierwszej).
Szpinak rozmrażamy, dodajemy serek topiony i przyprawy, dusimy na bardzo małym ogniu dość często mieszając, aż z serka zrobi się kremowy sos. Użycie gotowego serka nie jest najlepszym rozwiązaniem z uwagi na jego wątpliwe wartości zdrowotne, ale nie opanowałam jeszcze sztuki samodzielnego topienia sera; może kiedyś ;)
Frytki rozmrażamy. Na małej patelni rozgrzewamy trochę masła i kładziemy rybę. Smażymy na niedużym ogniu, w razie potrzeby dodajemy masło na bieżąco. Ryba potrzebuje ok. 3 minuty z każdej strony; mniej więcej w połowie smażenia kładziemy frytki na dużą patelnię i smażymy je, aż zaczną się rumienić. Zsynchronizowanie ryby, frytek i szpinaku wbrew pozorom nie jest takie trudne. Szpinak można zdjąć z ognia parę minut wcześniej i pozostawić w rondelku, nie powinien zbytnio wystygnąć.

brak zdjęcia

sobota, 18 lutego 2017

Sałatka z jajkiem i grzankami 1

Uświadomiłam sobie ostatnio, że rzadko jadam jajka. W sumie nie wiem czemu, bo w smaku są dobre, a do tego łatwe i szybkie w przygotowaniu. Jajka zdrowa rzecz, więc postanowiłam częściej przemycać je do różnych potraw; na początek zastąpiłam jajkiem porcję sera w sałatce.

Składniki na 1 porcję:

* jajko ugotowane na twardo - 1 sztuka
* sałata - ok. 4 liście
* ogórek zielony - kawałek ok. 6-7 cm
* cebula czerwona - kilka cienkich plasterków
* przyprawy: pieprz czarny, czosnek, szczypta soli
* grzanki: 2 kromki starego chleba + łyżeczka oleju

Przygotowanie:

Jajko gotujemy na twardo (ok. 10 minut od zagotowania) i odstawiamy do wystygnięcia. Sałatę rwiemy na mniejsze kawałki, ogórka kroimy w kostkę, cebulę na cienkie paseczki. Warzywa przekładamy do miski, przyprawiamy i mieszamy; jajko obieramy ze skorupki, kroimy na kawałki i dodajemy do warzyw.
Chleb kroimy w kostkę, podsmażamy na oleju- ja użyłam zalewy z suszonych pomidorów. Gotowymi grzankami posypujemy sałatkę.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

sobota, 11 lutego 2017

Jajka w sosie musztardowym

Od dłuższego czasu chodził mi po głowie obiad zapamiętany jeszcze z czasów wczesnego dzieciństwa. Jajka w sosie. U mnie w domu robiło się dwa rodzaje sosów: koperkowy albo musztardowy; ja zawsze preferowałam ten drugi wariant. Puszyste ziemniaczane puree, połówki jajek gotowanych na twardo, aromatyczny sos... Pora zabrać się do roboty ;)

Składniki na 1 porcję:

* jajko - 2 sztuki
* ziemniaki - 2 średnie lub 3 mniejsze sztuki
* sos musztardowy - ok. 5-6 łyżek
* masło - 3/4 łyżeczki
* do podania np. fasola szparagowa - ok. 150-200 g

Przygotowanie:

Sos musztardowy opisany jest tutaj. Ziemniaki i jajka wstawiamy do gotowania w podobnym czasie. Jajka wkładamy do zimnej wody i gotujemy na niedużym ogniu; od momentu zagotowania wody potrzebują ok. 10-12 minut. Po tym czasie jajka odcedzamy, przelewamy zimną wodą, ostukujemy aż skorupka popęka, i jeszcze raz przelewamy zimną wodą - dzięki temu łatwiej będzie je obrać. Każde jajko kroimy na połówkę wzdłuż, w międzyczasie odcedzamy ziemniaki i ugniatamy z masłem na puree. Wykładamy na talerz jajka i puree, polewamy ciepłym sosem. Danie warto zaserwować z dodatkiem warzyw, ja użyłam zielonej fasolki szparagowej, fajnie pasuje też brokuł.

brak zdjęcia

brak zdjęcia

poniedziałek, 6 lutego 2017

Tofu w sosie orzechowym z brokułami

Robiąc porządki w spiżarce, znalazłam dwa słoiki masła orzechowego, co do których byłam niemal pewna, że jeszcze mają czas. Przezornie zerknęłam jednak na datę ważności i uświadomiłam sobie, że oto mam raptem kilka tygodni na zużycie prawie kilograma masła orzechowego ;) Tak pyszny wynalazek absolutnie nie może się zmarnować; na kanapkach średnio mi "wchodzi", na słodko w ogóle sobie go nie wyobrażam. Nastał więc czas obiadów w stylu tajskim ;)

Składniki na 2 porcje:

* tofu wędzone - 1 opakowanie (ok. 180 g)
* brokuły - ok. 350-400 g
* cebula - jedna mała sztuka
* olej kokosowy - pół łyżeczki
* masło orzechowe - ok. 3 duże łyżki
* sos sojowy - 2 niepełne łyżki
* przyprawy: ostra papryka, czosnek, szczypta imbiru
* ryż basmati - 125 g (1 duża torebka)

Przygotowanie:

Cebulę kroimy niezbyt drobno, wrzucamy do rondla i dusimy z dodatkiem wody i oleju kokosowego. Ryż przygotowujemy zgodnie z przepisem na opakowaniu. Brokuły gotujemy al dente, dzielimy na mniejsze różyczki. Tofu kroimy w ok. 1 cm kostkę. Jak cebula zmięknie, dodajemy brokuły, tofu, ugotowany ryż oraz masło orzechowe. Zmniejszamy ogień, mieszamy wszystkie składniki aż masło się rozpuści (dodajemy wody w miarę potrzeby), a następnie dodajemy sos sojowy i doprawiamy. Gotowe danie można posypać prażonymi orzeszkami.

brak zdjęcia

piątek, 3 lutego 2017

Ziemniaki z sosem tzatziki

Jak nie mam pomysłu na kolację, a mam ochotę na coś ciepłego i sycącego, zazwyczaj przygotowuję ziemniaki z sosem. Testowałam już połączenia ziemniaków z różnymi sosami, zależnie od zasobów lodówki w danym momencie. Zdecydowanie najbardziej smakuje mi grecki sos tzatziki.

Składniki na 1 porcję:

* ziemniaki - ok. 3 nieduże sztuki
* masło klarowane - pól łyżeczki
* sos tzatziki - ok. 5 łyżek
* opcjonalnie - szczypta przypraw do ziemniaków

Składniki na sos (2-3 porcje):

* jogurt grecki lub gęsta śmietana - pół opakowania (ok. 80-100 g)
* czosnek - 2-3 nieduże ząbki
* ogórek zielony - kawałek ok. 5 cm
* przyprawy: pieprz czarny, szczypta cząbru, oregano i soli

Przygotowanie:

Zazwyczaj wykorzystuję nadmiar ziemniaków pozostałych z obiadu; nadaje się każda wielkość i kształt, najwygodniejsze jednak są plasterki. Ugotowane ziemniaki podsmażamy na maśle, można pod koniec smażenia dodać trochę ulubionych przypraw. Ziemniaki przekładamy na talerz póki są gorące i polewamy sosem.

Do miseczki ścieramy ogórek razem ze skórką, zostawiamy na chwilę i lekko odciskamy nadmiar soku. Dodajemy rozgnieciony czosnek, mieszamy i dodajemy jogurt (śmietanę). Doprawiamy, dokładnie mieszamy i odstawiamy na chwilę do lodówki. Ogórek puści resztę soku, i cały sos nabierze konsystencji jak zwykły jogurt naturalny, dlatego ważne jest, by użyć do jego przygotowania gęstego jogurtu typu greckiego. Czosnek najlepiej użyć świeży; suszony lub granulowany jest zdecydowanie za mało pikantny.
Oprócz ziemniaczków, sos można podać np. z grillowaną rybą, jajkami, wykorzystać na kanapki lub pizzę.

brak zdjęcia

brak zdjęcia